Alla inlägg under mars 2016

Av susan - 10 mars 2016 15:43

Nu har jag ätit MS kosten i 14 dagar och än så länge har jag inte tagit något sned steg, min mage är inte så glad, har mycket halsbränna och om det är någon därute som sett ”Picassos äventyr” och då framförallt minns scenen där Picassos pappa tvingar hela balett ensemblen att äta blomkål så förstår ni nog ungefär vad jag menar, men det blir bättre och bättre, jag har även varit fruktansvärt trött men det skyller jag på sjukdomen, trötthet är något man får leva med om man har MS, det är en trötthet som är vedervärdig, jag vaknar på morgonen efter en hel natts sömn och förstår inte hur jag ska ta mig ur sängen, jag får utföra alla sysslor i etapper, vila emellan varje moment, det blir inte mycket gjort. Dessutom tar jag hand om min lilla mamma som inte mår något vidare, hon klär sig själv och duschar o.s.v jag passar upp henne med mat och vätska så det är inte så betungande men när jag själv är så här trött känns det minsta lilla oöverstigligt. Som väl är mår min make bra så mycket ligger på honom just nu. Den här tröttheten som jag upplever brukar gå över efter ett tag, så jag hoppas att ”ett tag” är snart!  

I går lagade jag mat med tofu, har inte gjort det på ett tag, jag brukade göra min egen, way back in the 80´s, jag är ok med tofu men inte stormförtjust, tofu är helt beroende av vad man använder för kryddor, man kan vara väldigt generös med smaksättningen, det jag gjorde i går var från ett recept på nätet, det kommer jag inte att repetera, det var inte så gott, men jag ska prova andra. Tofu är kanon bra att göra röror på, att ha på macka eller som tillbehör, den är också bra att panera och steka, man kan panera i krossade cashew nötter, blir gott, men det krävs bra tillbehör. Jag har även bakat jordnötskakor med olja, från ett recept i boken jag går efter, dom blev goda i smaken men inte så där spröda som de blir när man bakar med smör, men helt ok, gott med något till kaffet då och då.

Min dotter Isadora är här hos oss nu, det är så roligt, både för mig och mamma, hon både lagar mat, diskar och passar upp både mig och mamma, det är så skönt.

 

Av susan - 2 mars 2016 14:40

Min ömma moder har valsat in och ut på Linde sjukhus sedan juldagen, först fick hon hjärtsvikt och precis när hon hämtat sig något från detoch fått ordning på alla nya mediciner, fick hon inflammerade tarmfickor, det sliter hårt på en 82 åring. Nu är hon hemma igen men hon är absolut inte i form att sköta sig själv så hon har helt enkelt flyttat hem till oss, det är något vi diskuterat länge men mamma har nog velat rå sig själv så länge det är möjligt, nu går det inte längre så nu är det ett faktum, hon har sagt upp sin lägenhet och bor här officiellt från första juni, vi har tillräckligt stort, hon får en hel våning för sig själv så småningom, just nu bor hon i ett rum på bottenvåningen men när hon är stark nog ska hon flytta upp, där får hon tre rum att husera i, vi flyttar ned, där finns det tre rum till och kök, så vi ska nog få rum. En förutsättning för att detta skall fungera är ju att det finns toalett på bägge våningarna och det gör det, dessutom skall vi se till så mamma kan fixa sin egen frukost där uppe, vattenkokare, kaffebryggare och eventuellt en liten spisplatta för äggkokning, vi har redan en lite kyl hon kan ha däruppe. Det här är nytt för oss alla tre, fyra med Ebba, men vi har rest väldigt mycket tillsammans och det har alltid gått bra så jag tror nog att vi skall kunna komma överens.

Generationsboende är något vi kommit långt ifrån i och med Per Albin Hanssons ”folkhemmet”, i vårt svenska folkhem har det varit en självklarhet att alla ska klara sig själva, barn ska in på dagis så tidigt som möjligt för att frigöra bägge föräldrarna för arbetsmarknad och karriär, våra äldre har vi placerat på institutioner när dom inte klarar sig själva, jag tycker att det är en självklarhet att dessa möjligheter ska finnas och jag har full förståelse för att det fanns ett behov av förändring när folkhemstanken skapades. I förlängningen av folkhemstanken var det Alva och Gunnar MyrdalKris i befolkningsfrågan”  som gjorde att den offentliga sektorn byggdes ut och för kanske framförallt Alvas del var det viktigt att kvinnan skulle frigöras från hemmets bojor, på grund av, bl.a lönekulturen, som för övrigt även gäller till viss del i dag, var det självklart att kvinnan stannade hemma med barn och eventuellt gamla. Tanken med den offentliga sektorn var god och det har gjort att vi fick en välfärdsmodell som många andra länder försökte eftersträva, i dag har väl vissa krafter lyckats rasera den. Jag kan kanske tycka att välfärden man försökte och lyckades till stor del med, gick lite för långt i sin ambition att få undan barn och gamla från hemmet för att frigöra tid för kvinnans frigörelse, i min perfekta värld hade man gått rakt på lönekulturen i stället och på så vis hade det inte längre varit självklart att mannen skulle arbeta och kvinnan vara hemma och det måste ju då vara möjligt för en familj att klara sig på en lön, 6 timmars arbetsdag, självklart! En annan sak som jag kan tycka vore positivt är att förlägga skola, barnomsorg och äldreboende i direkt anslutning till varandra så att de äldre som vill kan t.ex hjälpa till med läxor och pyssla med de små, på så vis skulle de unga få tillbaka en slags naturlig upplevelse av åldrandet och även döden som var en självklarhet i det gamla bondesamhället och de gamla skulle få känna sig nyttiga och behövda.

I dag är ensamhet ett jätteproblem, framförallt bland äldre och sjuka, för våran del har alltid tanken på ett generations boende varit attraktivt, vi kan hjälpa varandra, mamma kan vara hundvakt och hon hjälper gärna till med matlagning och disk, för mig känns det tryggt att ha mamma nära så jag kan hjälpa henne när det behövs men självklart passar inte detta alla, kemin måste stämma någotsånär, det gör den mellan oss och det måste finnas utrymme, det gör det också.

Hörs i morgon

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Skapa flashcards