Alla inlägg under juni 2016

Av susan - 30 juni 2016 10:49

Den här boende formen vi har nu fungerar över förväntan bra, det tror jag även min man och mamma håller med om, det fungerar p.g.a att kemin mellan oss är bra, vi är goda vänner och tycker om att umgås men vi har även känsla för att inte klampa in i varandras ”space”, vi har alla behov av ensam tid och det ger vi varandra, men visst, problem kommer säkert att dyka upp då och då men jag tror att vi kommer att kunna lösa dem.

Det finns ett område som inte är så enkelt och är en källa för stress och ibland irritation, det är maten…för det första, jag äter en speciell kost som, det visar sig nu, ingen annan vill äta, vi har olika idéer om när vi ska äta, jag är den enda som lagar mat, kan inte kräva det av mamma ännu, hon är inte stark nog, men har hon en bra dag så hjälper hon till så gott det går, min man är inget ess i köket, vi har en väldigt traditionell fördelning på sysslorna i det här hemmet, min man lagar bilen och jag lagar maten. I princip har jag inget emot det, men när det finns så många viljor om hur och när maten ska lagas och vad den ska bestå av blir det kämpigt, framförallt för mig som ska utföra jobbet, jag lägger mig ju inte i hur, när och med vad bilen ska lagas.

Matlagning är något viktigt som jag måste tänka på att se som en välsignelse att jag kan, försöka att göra det med glädje istället för frustration, en kärleksförklaring till min familj.

Hur som helst, problem är till för att lösas och denna boende form kräver lite tid och tålamod innan allt faller på plats, vi är visserligen bara tre personer men vi måste ändå hitta våra funktioner och platser här hemma, framförallt mamma som flyttar in hos oss.

 

Bildresultat för matlagning

Av susan - 28 juni 2016 11:46

I går lagade jag en zucchini rätt som jag ofta gjorde för några år sedan, det är en sådan där maträtt som man känner sig trygg av, ungefär som köttbullar och stuvade makaroner, om ni förstår vad jag menar. Den är billig och sååååå enkel att göra;

2 zucchini, skalad om ni tycker att det behövs, skuren i lite tjockare skivor

1-2 syrliga äpplen, gärna svenska, tärnade

2-3 msk matlagningsmjöl blandat med minst 2 tsk curry och salt efter behag

2- 2 ½ dl havre grädde i mitt fall, eller 1 dl grädde och en mjölk

Krasse eller persilja

Vänd zucchini skivorna i mjöl och curry blandningen och stek dem gyllenbruna i olja eller smör, lägg ned  äppeltärningarna och slå på grädden och mjölken, skaka ihop försiktigt och låt sjuda ett par minuter , smaka av och servera med  råris och ev. en sallad. Om du äter kött, är det säkert gott med bacon eller stekt fläsk till.

Jag lovar, det är jättegott

 

Jag har börjat med en ny ylle kudde,  köper material från ett ställe som heter Korps,http://korps.e-line.nu/ de har fantastiskt kläde till mycket bra priser, dessutom har de broderigarn i mullbärssilke som är lät att sy med, jag känner mig så inspirerad och idéerna kommer så fort jag börjar sy, jag kan inte planera ett yllebroderi i förväg, jag måste börja sy, först då kommer idéerna. Jag  har en bok som heter  ”Tidlösa Mönster, Textilkonst från 1950-talet av Gisela Eronn, åhhhh så mycket underbara mönster och fantastiska konstnärer!! Den här kudden kommer att bli lite stramare i sitt uttryck, tror jag, än mina tidigare kuddar, jag använder bara naturfärger.

 

 

 

Av susan - 27 juni 2016 10:43

Den här våren har varit tuff på många sätt men också rolig och spännande, mamma blev ju sjuk runt jul och har egentligen inte hämtat sig ännu, men hon är på bättringsvägar helt klart. Hon bor permanent hos oss nu och det fungerar mycket bra, hon klarar trappen så hon bor på övervåningen, där har hon tre rum till sitt förfogande och toalett, duscha får hon göra nere hos oss. Hon har köpt sig en liten kokplatta och ett litet kylskåp, så hon är ganska självständig, middag äter vi tillsammans nere hos oss.

Mammas lägenhet var uppsagd till sista Maj och p.g.a min makes envishet blev vi klara i tid, städningen lejde vi bort men all packning skötte vi själva, Thomas och sonen Johannes bar och körde, vi hade ju gott om tid, hela tre månader och mamma behövde ju inte bo där under tiden så det var en ganska smidig flyt, nu är garaget fullt med kartonger och grejer men nu är det ju ingen brådska med något, vi har sagt att vi tar en kartong om dagen.

Jag har naturligtvis varit väldigt trött i mellan åt, men jag har fått gått åt sidan och vilat, det har varit ett måste och ingen ifråga sätter det heller, för övrigt mår jag ok, inga nya plack och inför nästa Mabthera behandling behöver jag inte någon MR röntgen vilket jag är väldigt tacksam för, MR röntgen är inge kul när man lider av cellskräck, men sist fick jag Stesolid intravenöst, då gick det mycket bättre. Jag är stel och har ont i ena höften men jag får faktiskt skylla mig själv lite, jag är inte jätte flitig med mina övningar, skärpning!!

 

Av susan - 26 juni 2016 11:17

I dag är det 4 månader sedan jag började med min special kost, det har gott över förväntan bra, har inte märkt någon skillnad i sjukdoms bilden ännu men det ska jag nog inte förvänta mig heller, tidigast efter ett år. Däremot har jag gått ned 4 kilo, det känns väldigt bra. Jag trodde jag skulle tröttna på den här maten men i stället har jag upptäckt nya rätter och ingredienser, t.ex alla havre produkter som jag kan använda i stället för grädde och mjölk, man får vara lite försiktig när man använder dessa produkter eftersom de inte är fettfria.

Det har ju varit midsommar och jag har käkat både sill och jordgubbstårta, till sillen har jag ätit havre cremefraich i stället för gräddfil och jordgubbstårtan gjorde jag på soy grädde och havre vaniljsås, jag fuskade och använde färdiga bottnar, de innehåller inga mejeriprodukter förutom ägg och det går ju bra, tårtan blev jätte god.

Jag har fuskat en gång och det var när vi käkade lunch på Ulla Winbladh i Stockholm, då åt jag risotto med massor av ost men det tycker jag är ok, för övrigt är det just ost jag saknar mest, jag har hittat en ok ”cheddar” ost och en ”parmesan” ost som jag bl.a använde när jag gjorde pesto, den blev supergod. Jag gör smarriga grytor, både med fisk och kyckling med havregrädde, jag känner ingen skillnad, jag är verkligen förvånad att havregrädde fungerar så bra som alternativ till vanlig grädde.

Det var även 4 månader sedan jag bloggade, men nu har jag tänkt att jag ska göra ett försök igen jag kommer kanske inte vara lika pretentiös kanske, jag behöver ju inte skriva helsides bloggar varje dag.

Det har varit en lång och ganska tung vår så jag har inte haft energi att blogga men nu börjar livet plana ut igen så det ska bli kul att komma igång med skrivandet.

Jag återkommer i morgon  

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards