Direktlänk till inlägg 13 juli 2016

Hos veterinären

Av susan - 13 juli 2016 13:57

Nu har vi kommit hem från veterinären, Ebba var jätte duktig och det var jag också, det är inte kul när en av det käraste man har blir stucken av nålar både här och där, jag tror det var värre för mig än för henne. Hur som helst konstaterades att ”bölden” på Ebba var infekterad, hon, veterinären var en hon, tömde den på var och tog en odling, där av kragen, Ebba får inte slicka på såret, sedan tog hon blodprov, fyllde tre rör, rören och nålarna var så små, så små. Vidare klämde hon igenom Ebbas kropp och ställde en massa frågor. Summa summarum, proverna visade ingenting och odlingen var full i bakterier, ingen tumör, phuuuuuu, veterinären ansåg att ingen vidare utredning behövs för närvarande när det gäller Ebbas kramper, eftersom de kommer så sällan och inte varar längre en på sin höjd en halv minut. Bölden är en infekterad talgkörtel, den får jag tvätta ett par gånger om dagen och hon får ha kragen tills det är läkt. Hennes tänder behöver vård, hon har tandsten, det ska vi ta itu med i augusti då veterinären som kan tänder kommer tillbaka, för övrigt var hon mycket nöjd med Ebbas allmän tillstånd för att vara en 7 åring, förutom att Ebba har ett litet problem med bakbenet, en del av bakbenet hoppar tydligen lätt ur led, det har ett latinskt namn som jag glömde så fort hon sa det men det kallas även för Bichon hopp, alltså vanligt för rasen, inget att oroa sig för, inget allvarligt.

En tydlig förklaring till att Ebba mått som hon har de senaste dagarna kunde hon inte ge men jag antar att det kan vara en kramp eller att infektionen kan vara anledningen, hon har ju haft ont där så troligast beror det på den, hon är hur som helst något piggare i dag förutom att besöket hos veterinären naturligtvis var tröttande och kragen är inte alls rolig, jag har klippt ned den lite för att hon åtminstone ska kunna dricka vatten och äta, jag kan nog klippa ytterligare en bit utan att vi riskerar att hon ska kunna nå såret.

För övrigt är både Ebba och jag helnöjda över bemötandet vi fick, jag kan verkligen rekomendera Distriktsveterinärerna i Lindesberg.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Skapa flashcards