Direktlänk till inlägg 22 juli 2016

Sunnankärr

Av susan - 22 juli 2016 14:19

I går körde min make och jag förbi Sunnankärr, gården min styvfar och min mamma både på i nästan 40 år, Ivan bodde väl där i 50 år skulle jag tro, det är sig likt men ändå inte. Skogen runt omkring har blivit bryskt behandlad, det finns knappt några svampskogar kvar, tänk vad landskapet förändras av lite skogs avverkning, istället för stolta furor växer det sly, det ger ett ogästvänligt intryck, alla fina stigar och småvägar är för alltid borta eller förändrade, ljuset över gården är helt annorlunda p.g.a detta, förr föll det vackra skuggor över gårdsplanen och jag upplevde en trygghet i att träden på något sätt vaktade över gården, landskapet var tydligare markerat, det fanns tydligare linjer mellan det odlade, tuktade och den vilda skogen, jag känner sorg när jag besöker Sunnankärr som inte är vårt längre och ångrar djupt att inte jag och Thomas kunde ha tagit över gården, men kanske, kanske kan vi hitta vårt eget Sunnankärr så småningom, vi letar ju.

För mig har bergslagen alltid varit förknippat med stora skogar, skogar som har stått och vuxit till sig i decennier, lite mörka, mossbeklädda och kuperade, hemlighetsfulla som rymmer all sorts oknytt och nuförtiden både varg, björn och lo. Det är tätt med sjöar och små, nästan svarta tjärnar. Det finns en tjärn, inte långt från Sunnankärr, där vi brukade åka och ta ett kvällsdopp, Abborrtjärn, när man kom fram fick man parkera bilen och sedan gå en bra bit rakt in i skogen, man fick gå i vattnet från en berghäll eller dyka rakt i som min styvfar alltid gjorde, det skulle jag aldrig ha vågat, jag spetade i med skräckblandad förtjusning, den var alltid ganska kall och som sagt var, mörk, nästan svart, jag hade alltid en känsla av att något sträckte sig efter mig när jag simmat ut en bit, för att när som helst rycka tag i min fot, har kanske lyssnat lite för mycket på farmors berättelser om näcken.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards