Direktlänk till inlägg 4 augusti 2016

Isadora och utflykt

Av susan - 4 augusti 2016 11:57

Nu är Isadora här, hon har varit här sedan i söndags, hennes tåg skulle anlända i Örebro kl 20.47 men bussen till Lindesberg skulle inte avgå förens kl 22.10 så vi bestämde oss för att hämta henne där i stället, det hela slutade med att hon blev mer eller mindre fast i Mjölby, där skulle hon få vänta i två timmar på en anslutnings buss vilket i sin tur betöd att hon inte skulle komma fram till Örebro förens 22.20 så vi bestämde oss för att helt enkelt hämta henne i Mjölby. Vi fick en riktigt trevlig kvällstur genom sommar vackra Sverige i stället för att bara sitta hemma och vänta, man kan väl slutligen påstå att SJ inte har något vidare koll på läget, men det vet vi ju redan.

I måndags gjorde vi inte så mycket förutom handla, prata följa mamma till röntgen, man tar äntligen hennes yrsel på allvar och prata mera, laga mat, äta och dricka ett glas vin eller två men i tisdags gjorde vi en utflykt med slutdestination, Spikens fiskeläge utanför Lidköping. Först fikade vi med medhavda ägg mackor vid Bora sjön, sedan besökte vi Skagersholm, där jag spenderade somrarna hos farmor, jag visste redan på förhand att huset var i ett fruktansvärt skick men när vi kom fram fanns inget hus längre, det var rivet, alla byggnaderna förutom en gammal smedja var borta, det kändes konstigt och tragiskt. Trädgården som farmor var så noga med var helt övervuxen, det enda som fanns kvar var träden där vi hade gungorna, mitt Skagersholm som jag bevarar i mitt minne är officiellt borta för evigt men en så länge har det inte byggts något nytt på tomten, det hade känts ännu värre. Jägmästare Stolts hus fanns kvar, slitet och förfallet visserligen men det stod där med sin underbara punsch veranda, allt annat fanns också kvar, herrgården och flyglarna, svinstian, ladugården, båthuset och en mycket vresig sjö, Skagern. Det är en mycket speciell trakt, magisk, jag skulle vilja ha ett sommarvisste där, kanske, kanske.

Vi åkte vidare mot Lidköping genom vackra Västergötland, i Lidköping besökte vi Rörstrand och Delicato, vi köpte koppar men inte Rörstrand, de hade inte Eden, jag vill ha Eden koppar, jag köpte tre stycken Ittala koppar, Taika, i stället, jag blev jätte förtjust i dem, Taika betyder ”magi” på svenska, ska köpa en till, då har vi fyra Taika och fyra Mon ami, Rörstrand. Mamma och Isadora handlade också lite av varje.

Spikens fiskeläge rekommenderar jag innerligt om ni inte redan varit där, det var nästan som västkusten eller Öland, små röda bodar där man kunde handla massor av god fisk, både rökt och färsk, vi åt lunch och promenerade, inhandlade ål, rökt fjällröding och hjortron sås, vi tog även en snabbtitt på Läckö slott, imponerande byggnad! Härlig dags utflykt!