Alla inlägg den 23 januari 2017

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min del men jag har faktiskt mig själv att skylla. Det sista året har jag käkat en strikt diet, inget rött kött, inga mejerier, kort sagt en mager kost med väldigt få inslag av fett enligt en MS diet som jag fick mig rekommenderad för lite drygt ett år sedan. Att sedan utsätta sig för smör, grädde, vitt bröd och en fet ost klarade inte min ”lilla” mage av helt enkelt, men i dag mår jag bra och är tillbaka på den smala vägen igen. Jag tycker om maten jag äter, det går väldigt bra faktiskt, om jag mår bättre eller inte är svårt att säga eftersom jag fortfarande får mina Mabthera behandlingar, så det är svårt att avgöra vad som är vad, men jag tror att det är bra att äta enligt den här dieten även innan min sista behandling så kanske jag är lite mer förberedd när den dagen kommer, så tänker jag i alla fall. Under det här kommande året kommer jag att lägga till cocosolja och verkligen anstränga mig att dra ned på socker och även helt utesluta raffinerat spannmål, har inte kunnat låta bli basmatiris och färsk pasta, då och då, det blir en slags utveckling av den här kosten jag äter, det blir helt enkelt en antiinflammatorisk kost.

Ett nytt inslag i min vardag är Yoga, jag började i höstas med medicinsk yoga på Maroja yoga här i Lindesberg, där går jag varje torsdag, sedan i november blir det en timme om dagen, 6 dagar i veckan med en yoga form som är speciellt anpassad för individer med neurologiska sjukdomar, som jag gör för egen maskin, hemma, jag gjorde ett uppehåll under juldagarna och fick då surt erfara vilken skillnad yogan gör för mina stela och ömma leder, det var inte förens jag lät bli som jag insåg den positiva inverkan som yogan gör för min kropp. Min yoga lärare har en massa erfarenhet av just MS och yoga, så det känns verkligen som om jag är i trygga händer. Det är en modifierad form av Kundalini yoga, som är, om jag förstått det rätt, den ursprungliga formen av yoga, koncentrationen ligger på andning och mycket meditation, övningarna är anpassade så man kan göra dem sittande på en stol, men mitt mål är att småningom komma ned på golvet.

Jag lägger ut lite länkar i morgon om det är någon som är intresserad.

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards