Direktlänk till inlägg 24 januari 2017

LCHF vs. MS kost

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan motsatsen till min kost, mycket mejerier och fett, rött kött osv. det gemensamma är väl egentligen bara avhållsamheten från socker. Detta komplicerar min vardag, jag har otroligt svårt att få ihop dessa två typer av kost, det slår slint i hjärnan på mig så jag får helt enkelt laga två helt olika maträtter och mamma som kommer lite i kläm får välja det hon tycker verkar godast, måndagar och tisdagar är lätt för då jobbar Thomas kväll och har med sig tonfisksallad till jobbet, när han kommer hem får han ägg och bacon en dag, korv eller köttsoppa en annan. Jag kan laga vad jag vill och mamma äter eget. De andra fem dagarna gäller det att planera, förbereda och ha framförhållning, annars kör det ihop sig mentalt för mig. Jag gnäller rätt så mycket om matlagningen, men eftersom Thomas jobbar heltid och jag är hemma så ligger den lotten hos mig, mamma hjälper till så gott det går men hon har dåligt med ork. Jag brukar försöka att tänka så här; var glad att du kan laga mat och har någon att laga till!!

Jag försöker tänka ”ren mat” när jag lagar till mig, det kan se ut så här; grönsaksbiff, råkostsallad och en kokt grönsak, broccoli t.ex med citronsaft på, citronsaften gör under med smaken på broccoli, ibland lite matvete eller råris till, jag byter ut grönsaksbiffen mot torskrygg, lax eller kycklingfilé, man kan ju även marinera på olika sätt. Jag försöker att låta bli en massa röror, jag har en svaghet för röror som ofta inte blir så goda som jag tror, det är svårt att göra goda röror utan ost tycker jag. Jag har helt slutat med att försöka hitta en vego ost som är ätbar förutom ”parmesanost” den är helt godtagbar faktiskt, är det någon därute som har förslag på en god vego ost tas det tacksamt emot.

Här kommer en länk till institutet för medicinsk yoga www.medicinskyoga.se här kan man få råd, tips och beställa cd skivor.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Av susan - 12 augusti 2016 11:17


Nu har Isadora åkt för den här gången, behöver väl inte tillägga att det är vansinnigt tomt, men hon kommer faktiskt en sväng till innan hon åker hem till Malmö, på söndag och stannar till måndag så vi behövde inte säga hej då så där jätte alvarligt ...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards