Alla inlägg den 29 februari 2016

Av susan - 29 februari 2016 16:27

I går kunde jag inte lägga ut någon blogg, vi håller på med byte av bredbands leverantör så igår fungerade ingenting, eller rättare sagt, jag visste inte hur man gjorde för att få det att fungera, eller kanske ännu mera korrekt, jag har inte tålamod!!!! Jag väntar hellre på min äkta hälft att komma till undsättning, han tycker sådant är roligt, det tycker inte jag. Men i dag kan jag, så i dag blir det lite utlagt igen.

Det är ju 5 dagen med MS kosten och jag har fortfarande inte stött på något som känns jobbigt, möjligtvis när jag fixar en macka till min mamma och skär en härlig skiva Herrgård från Norrost, då får jag vara lite sträng med mig själv så det inte av misstag hamnar en skiva i min mun, men man har väl lite karaktär!

I förrgår åt vi Teriyaki kyckling med wookade grönsaker och ris, det blev riktigt gott men man kan inte äta det varje dag, ganska mycket socker i såsen, kanske man kan använda agave sirap i stället, får testa det. Den här kosten är väldigt lätt att följa egentligen, det ända man får tänka på är mängden fleromättat fett man under en dag får i sig, därför är det bra att äta så lite halvfabrikat som möjligt, det är lättare att ha koll på intaget då, gräddiga såser är något man helt enkelt får lära sig att leva utan, det finns faktiskt några såsrecept i boken men de låter inte särskilt goda, de består av olja, lättmjölk, mjöl och lite salt, låter inte särskilt aptitretande tycker jag, däremot har jag hittat en ”ost” sås på nätet som jag beställt och ska pröva till t.ex lasagne tänkte jag, jag återkommer om det när jag testat, jag passade på att beställa ”parmesanost” också, gjord av cashew nötter, kommer även att recensera den när jag testat. För mig är inte rött kött något som helst problem, jag tycker egentligen inte om vare sig nötkött eller fläskkött, alltid när jag håller på att förbereda någon rätt på kött kan jag inte låta bli att tänka på att det faktiskt är ett djurlik jag håller på och skär i, det gäller ju även kyckling men det känns annorlunda, vet ej varför. Nu har jag beställt boken från Bokus , den kostar 277 kr, jag har haft den på fjärrlån förut.

I går lagade jag ”kött” färs sås på quorn färs, det blir väldigt gott tycker jag, jag fuskade och köpte färdig tomatsås, Arabiata, jag läste innehållsförteckningen noga. Visst, jag saknar parmesanosten men jag hoppas att den jag beställt skall uppfylla liiiite av den känslan, jag hade i rivna morötter, lök, vitlök och lite rödvin, färsk pasta till, gottgott.

På tal om parmesanost som tillbehör gjorde jag iordning en laddning Gomasio, här är receptet, https://www.facebook.com/macrobioticrecipes/posts/983543961698758:0 det är hälsosamt, lättlagat och vansinnigt gott att ha som bordskrydda, består av sesamfrön och havssalt.

Hörs i morgon

 

 

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards