Direktlänk till inlägg 27 februari 2016

Dag 3

Av susan - 27 februari 2016 11:54

I dag är det tredje dagen jag äter enligt MS dieten och det går en så länge alldeles utmärkt, jag har repeterat frukosten från i går även i dag men i morgon kanske det blir pannkakor, vi får se. Jag sa till min ömma moder att jag inte tröttnat på frukosten ännu, då replikerade hon krasst att, ja, ja, det har ju bara gått tre dagar ännu, det har hon ju rätt i men jag har i stort sätt ätit samma frukost förut också, alltså innan jag började med den här kosten och den har jag ju inte tröttnat på. I dag blir det förövrigt jordärtskockssoppa till lunch och Teriyaki kyckling till middag, recept från MS boken.

Man får dricka alkohol i moderata mängder enligt Swank, det finns ett helt kapitel som heter ”The Cocktail Hour”, det tycker jag är ett sympatiskt drag eftersom jag själv helst inte vill avstå från ett liiiiiitet glas rödvin då och då. Här kan man välja bland ett otal olika dippsåser och drinktilltugg, bl.a något som han kallar ”Zippy cheese spread” som består av en halv kopp sköljd mager keso, man sköljer alltså bort all vassle, 2 msk majo, gärna hemgjord för då kan du styra olje mängden,1/4 tsk curry, eller så mycket du vill ha, ¼ tsk senapspulver, 2 msk rostade sesamfrön och paprika pulver. Kombinera alla ingredienserna  väl och använd på kex eller melba toast. På något sätt får många av recepten i boken  mig att tänka på 60 och 70-talets USA, framförallt cocktail recepten, men jag ska definitivt testa några av dem, det finns många alternativ på ”spreads” som blir bra att ha i stället för smör på mackan.

Jag mår bra, jag känner mig lättare i kroppen, när jag käkat LCHF har jag alltid mått illa och känt mig äcklad av alla ostar, grädde och feta rätter, för att inte tala om kål!!! I alla former….men som min moder sa, det har bara gått tre dagar, vi får se hur jag känner mig om 14 dagar, men eftersom jag ätit på det här viset förut så är jag nästan säker på att det kommer att fungera bra, det är något med det här sättet att äta som tilltalar mig, både hjärta och hjärna, LCHF har jag aldrig riktigt förstått mig på, jag kan inte för mitt liv tro att det är hälsosamt att vräka i sig en massa bacon och ägg dag ut och dag in, dessutom att inte få äta frukt och rotfrukter, helt absurt! ok, kanske jag överdriver lite nu, men jag tror fortfarande inte att LCHF kan vara en bra kost i längden, inte för någon, däremot kan jag förstå att det fungerar som bantningsmetod under en kortare tid.

Hörs i morgon

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards