Direktlänk till inlägg 3 oktober 2015

Krabba med komplikationer och några bilder på yllebroderier

Av susan - 3 oktober 2015 16:08

Krabban var fantastisk igår, välmatad och med massor av rom och vädret var precis rätt, klar, hög himmel och en sol som nu är liiiite blekare än för en månad sedan och luften är alldeles krispig precis som vinet vi drack till krabban, naturen fullkomligt exploderar i färger, mina favoritfärger, färger som jag älskar att använda framförallt i mina stickade plagg, Isadora, min dotter tyckte att jag ska lägga ut mer bilder på sådant jag stickat eller tillverkat i nutid men jag är rädd att de plaggen är så enkla att de inte gör sig på bild, jag ska ta några bilder och prova eller så får jag bli lite mera vågad med mönster och flera färger. Jag tycker om enkla modeller, när jag brukade sticka på maskin var det nästan ett måste, jag ville hellre koncentrera mig på färg och mönster än krångliga modeller, jag har en stickmaskin men den är just nu inte i bruk.  Jag stickar i två material, lin och ull, någon gång har jag använt mig av silke men jag har svårt för silke, stickade plagg i silke håller inte formen och konstigt nog, tycker jag inte att det andas men färgerna är fantastiska, det finns inget som kan jämföra sig med färgerna på silke, det är som färgerna på ädelstenar så jag använder mycket silke när jag broderar. Ull är bäst att sticka i och färgerna är mättade och vackra.

Åter till mat, i dag ska vi äta köttbullar, hemgjorda förstås, efter Bonniers kokbok, med gräddsås, potatis och rårörda lingon. Till efterätt blir det äppelpaj med vaniljsås, det ska bli så gott. Normalt äter vi GI men den här helgen bestämde vi oss för att ta ett brake från det, allt är krabbans fel! På måndag är det ”business as usual”.

I dag pratade jag med en mycket kär och nära vän, vi har känt varandra sedan vi gick i fjärde klass, alltså nästan 50 år, kära nån!!! Hon hade läst min blogg i går om krabba och Sunnankärr och påminde mig om när hon var med till Sunnankärr någon gång på 70-talet, mamma hade gjort grillspett med bl.a kalv njure som vi grillade på en fot skrapa, hon, min vän, uppskattade inte kalvnjure, hon spottade ut den så fort den kom in i munnen, hon tyckte det var fruktansvärt äckligt och reagerade direkt och utan omsvep, till skillnad från en annan stackars kompis jag hade med mig ut till Sunnankärr när vi skulle äta, just krabba, hon hade nog aldrig sett en krabba förut och ännu mindre ätit en krabba i skal och hon visste absolut inte vad man skulle göra med den lilla doppskålen med vatten och citron i. Det slutade med att hon drack ur vattnet i doppskålen och tvingade i sig krabban som hon tyckte var precis lika äcklig som min andra vän tyckte om njuren, i stället ursäktade hon sig och gick ut på toaletten ett par gånger och spydde, kom in igen och fortsatte måltiden, det här berättade hon för mig senare, vi har skrattat åt detta många gånger men i dag kan jag samtidigt undra varför ingen frågade henne om hon tyckte om krabba och berättade för henne vad doppskålen skulle användas till.

Jag lägger upp några bilder på yllebroderier jag gjort, det är kuddar och några mobilfodral.

           

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards