Direktlänk till inlägg 13 oktober 2015

Dålig förlorare!

Av susan - 13 oktober 2015 11:28

I går blev det inget bloggande, jag var involverad i andra aktiviteter, kortspel, närmare bestämt spelet Hollywood, för er som inte spelat det ska jag snabbt förklara reglerna; man måste var minst tre personer och varje spelare ska ha tio kort var, spelet går ut på att man spelar 6 spel där man ska samla ihop olika kombinationer innan man får lägga ut på bordet, t.ex spel 1, två trissar, när man fått två trissar lägger man ut dem på bordet och sedan försöker man att så fort som möjligt bli av med resterande kort genom att bygga på sig själv eller på någon annan av medspelarna som lagt ut, man ska ha minst poäng för att vinna. Ni får höra av er till mig om ni vill veta mer.

Detta spel har spelats i min familj sedan i slutet av 50-talet, en gång var 14 dag gick damerna samman för att spela, dessa tisdagar, för det var alltid på tisdagar, var heliga, det städades och fejades hela dagen innan, finaste teservisen åkte fram och det breddes smörgåsar. Det var stränga regler kring vad som skulle serveras och hur, det skulle finnas två olika sorters färdigbredda kalla smörgåsar, ofta en med ägg och ansjovis och en med leverpastej och gurka, sedan skulle det finnas en varm smörgås, oftast var det svampstuvning på den. Efter det skulle det finnas olika sorters salta kex och minst tre sorters ost och marmelad, till detta dracks te, i dag dricker vi direkt importerat te från England. Från början var det min mormor, en syster och svägerska och än väninna, min mamma och tre av hennes kusiner som träffades på detta sätt, i dag är det tyvärr inte så många kvar men det är fortfarande min mamma och två av hennes kusiner, jag och en syssling till mig. Vi håller stenhårt på reglerna, både vad gäller spel och vad vi förtär. Vi kan inte träffas lika ofta som förr men vi försöker få ihop det ca 4 ggr om året i alla fall. Jag misstänker att vi är sista generationen av kortspelare i vår familj, tyvärr.

När min mamma är med oss, min man och mig, spelar vi också kort, samma spel, då är det blodigt alvar, vi har gjort om poängräkningen lite grand så vi kan spela flera spel över t.ex en helg eller när vi är på semester, då spelar vi minst tre spel innan en vinnare koras och då döper vi vinnaren till t.ex Julmästare eller Påskmästare, hur som helst har jag genom dessa spel upptäckt en ny sida hos mig som jag absolut inte är stolt över, jag är den värsta tänkbara förloraren, jag svär, kallar mina medspelare, jaa mamma också, för namn, gråter av ilska och kastar kortleken på golvet, ofta slutar det med att jag går upp och lägger mig, mitt i pågående spel!!?? Mamma har efter varje sådan incident sagt att nu spelar inte hon mer, men vi tycker samtidigt att det är så kul och jag LOVAR att skärpa mig!! Så nästa gång vi är tillsammans sitter vi där med kortleken i alla fall. Jag anstränger mig verkligen för att bli en bättre förlorare men det är som om något tar över mig, jag tappar kontrollen helt och hållet. Den underliggande känslan är att jag aldrig vinner vilket är helt fel, vi sparar alla resultat i en anteckningsbok och en dag räknade jag ut hur många gånger var och en vunnit, det visade sig att det var jämt skägg, alla hade vunnit lika många gånger, så nu kan jag i alla fall inte skylla på det!


Här är "spelakortstanterna", som jag sa när jag var liten, representerade och även deras stiliga män, jag finns också med, i magen på kvinnan i mitten, hon har en rutig ärmlös klänning på sig, det är min ömma moder. Ett härligt gäng tycker jag.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards