Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

När jag var liten

Av susan - 18 oktober 2015 10:59

När jag var liten, bodde jag, mamma och pappa i Rynninge, ett område som ligger i norra Örebro, mitt emellan Lillån och I 3, det är väl inte många som minns I3 i dag, det var ett stort regemente med flera kasernbyggnader en massa förråd och även stallar. Vena skogen, som ligger precis bredvid fungerade som ett naturligt ”slagfält” att träna krig på, det fanns tillräckligt med obebyggda områden som sträckte sig ända ned till Hemfjärden och Rävgången.

Vi bodde i ett vitt hus på Sjövägen 8, ett hus som troligtvis var byggt någon gång på 20-talet, många hus i Rynninge såg ut som det vi bodde i, man sa lite skämtsamt att skulle CW, Central verkstäderna, ta tillbaka alla spikar och byggmaterial som arbetarna plockat med sig skulle hela Rynninge falla ihop som ett korthus.

Det var mestadels vanliga arbetare på CW som hade byggt och bodde nu i Rynninge, många av husen var tvåvåningshus med två lägenheter i, ett så kallat generationshus, många hade sina gamla föräldrar boende på övervåningen. Samma sak gällde” vårat” hus, det ägdes av tant Kvist, jag vet inte vad hon hette i förnamn, jag kallade alltid henne för tant Kvist. Vi hyrde övervåningen av henne, hyran var på 90 kr i månaden och då ingick värme och varmvatten, ibland. Huset låg i en uppvuxen trädgård med en grusgång mitt fram och äppelträd på var sida, på baksidan hade tant Kvist sina trädgårdsland och hallonhäckar, det var ett litet paradis. Vår lilla lägenhet, som var nymålad och nytapetserad av min morfar som var målare, när vi flyttade in, bestod av ett stort och ljust kök, ett vardagsrum som även fungerade som sovrum för mamma och pappa, en möblerbar hall med burspråk och två stora garderober. Det ena användes som klädkammare och badrum, badrum i den meningen att det fanns ett tvättfat och en spegel. Toalett, som i själva verket var ett torrdass, fanns i källaren, där stod också ett gammalt badkar. Mamma och jag badade mest i en zinkbalja på köksgolvet. Den andra garderoben bodde jag i på somrarna, den var för kall på vintrarna, då bodde jag i köket. Jag minns den här lägenheten som stor och ljus, jag trivdes där, förutom när jag hade en sticka i fingret eller vaknade av att mamma och pappa, mest pappa, jagade möss i mammas murgröna, det kändes otryggt på något sätt, men det hände ju inte så ofta, sticka i fingret var värre, det fick man då och då.

Tant Kvist var snäll, jag sprang ofta ned till henne och satt i hennes kökssoffa, där lärde jag mig att dricka kaffe redan som 4-åring, med massor av socker och mjölk. Tant Kvist bakade minst en gång i veckan, mest kaffebröd, hon sa alltid att småkakor ska bakas på smör, har man inte smör kan man låta bli. Jag satt ofta och ritade nere hos henne, speciellt mins jag att jag gjorde mängder med påskbrev, på den tiden ritade man påskbrev, inte bara fyllde i förtryckta bilder, sedan vek man ihop dem på ett särskilt sätt så de blev vackra brev som man skrev Glad Påsk på, dessa sparades till påskafton, eller var det skärtorsdagen, minns inte riktigt, för att sedan delas ut i hela Rynninge utklädd som Påskkärring, då fick man godis, frukt och småpengar, men det vet ni ju.

På ena sidan av vår tomt fanns en handelsträdgård, där var jag ofta, där fanns det både sandhögar och lövhögar att leka i och det var kul att se hur tant Sandberg band kransar och gjorde vackra buketter. På andra sidan vår trädgård fanns en ödetomt med en stor ek, där fanns det Fasaner som skrek om sommar kvällarna och höll mig vaken i min garderob som vette ut mot ödetomten, det var  lite skrämmit, men det skapade även en form av trygghetskänsla.

Jag fortsätter att berätta lite mera i morgon, hoppas ni vill läsa, ha en fin söndag!


Jag och mamma i trädgården på Sjövägen 8  

Våran möblerbara hall med okänt besök, kan vara en kompis till mamma och pappa som hette Knaster  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards