Direktlänk till inlägg 20 oktober 2015

Mera båtliv!

Av susan - 20 oktober 2015 14:17

Vi bodde väldigt nära Lillån och den båtplatsen vi hade, tidvis hade vi ingen bil så det som skulle ner i båten togs antingen på cykel eller så gick vi och bar, pappa stuvade båten och vi bar, eller mamma i alla fall. Ofta när det var dags för säsongens jungfruresa följde mormor och morfar med, morfar var en mycket van båt människa, han hade jobbat som gast på en ”skärgårdskryssare” för en välbärgad Örebrofamilj.

 Det var mycket som skulle få rum, maten packades under durken, där var det kallast, även drickat, snapsen och ölen skulle ju vara kall och min festis, ni vet den där trekantiga förpackningen. Det fanns två gasolplattor eller lågor så det var besvärligt att lag femrätters, jag kommer mest ihåg att vi åt olika konserver med kokt eller stekt potatis, vi åt även mycket fisk som vi drog upp själva, vi hade en liten rök så det blev en hel del rökt fisk, det var gott och grillad korv förstås, över öppen eld, det fanns inga grillar på den tiden. När man skulle grilla korv fick man leta på en bra grillpinne och tälja till änden på den, det bästa var när man hittade en med en naturlig liten klyka, då satt korven bättre, annars var det lätt hänt att den ramlade ned i elden.

Båten bestod av två ruffar, en i fören och en i aktern, den i aktern var min egen, jag var mycket stolt över att ha egen ruff, men när mormor och morfar följde med tror jag att jag fick ligga mellan mamma och pappa i fören. Ibland följde även farmor och farfar med, då blev det trångt men då tog vi med ett tält. Jag kommer ihåg att farfar, som var en duktig sångare sjöng ”Till havs” när vi var ”till havs”.

Vi tillbringade i stort sätt varenda helg på sommaren i båten på olika ställen i Hjälmaren, bl.a Lunger, Fiskeboda, Katrinelund och Björksundet, jag var inte förtjust i Björksundet, det fanns varken bad eller kiosk där men förövrigt spelade det ingen roll, det var roligt överallt, speciellt om mamma och pappa hade bestämt träff med vänner som hade barn, då var lyckan total. Oj vad vi lekte, förutom att vi badade, byggde kojor, fiskade och trot om ni vill, vi lekte faktiskt med kottar, vi byggde hela byar med hjälp av kottar, pinnar och mossa. När det regnade satt vi i min ruff och ritade, det var såååå mysigt.

När pappa och mamma hade semester, den var tre veckor på den tiden, åkte vi längre, vi hade alltid sällskap med vänner till mina föräldrar som hade två barn i perfekt lekålder för mig, vi åkte i varsin båt. Innför dessa resor gjorde min pappa otaliga besök hos ”Repslagaren” på öster, där inhandlades, förutom kanske rep, framförallt sjökort som lades upp på köksbordet för att noga studeras, kapellet skulle ses över och eventuella läckor täppas igen, allt planerades. Alla hade flytvästar och vi hade även en liten Jolle i trä, den hängde med ett tag men byttes sedan ut till en gummijolle. Vad jag längtade tills dagen när vi skulle ge oss iväg!

Forts. i morgon


Pappa på bryggan, kanske i Fiskeboda, jag tror han är i färd med att blåsa upp en gummimadrass.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards