Direktlänk till inlägg 22 oktober 2015

Stockholms skärgård

Av susan - 22 oktober 2015 13:07

Vi gick vidare från Strängnäs mot Stockholm eller Södertälje, beroende på vad vi hade för mål. Om vi gick via Stockholm var Stockholms skärgård målet och självklart ett besök i Huvudstaden, vi besökte många öar i skärgården, om vi gick norrut mins jag ´Möja, där blev vi bortkörda, men när vi pratat med dem en stund fick vi stanna hur länge vi behövde, det var dåligt väder, dessutom fick vi två liter jordgubbar, farbror Börje var en riktig diplomat! Jag minns, med mammas hjälp, även Ingmarsö och Tjockö, Norröra och vidare in i Norrtäljeviken och Norrtälje, riktig Saltkråke varning med andra ord. Vi gick så långt norrut som till Arholma, där kommer jag ihåg att det fans en mycket vacker midsommarstång.

När vi gick söderut besökte vi bl.a Sandhamn, mamma berättar att jag en gång, var mycket upprörd för jag fick inte köpa ett minne, en souvenir, det var annars något jag brukade göra på varje ställe vi gästade och farbror Börje som var snabb med replikerna, menade att han också önskade sig ett ”minne”. Vi hade en mycket sträng budget när vi var på semester, men i Sandhamn åt vi på gästgiveriet. Vidare söderut minns jag Utö, Muskö och slutligen Nottarö, det var en spännande ö, där fanns ett gammalt skeppsvrak och affär där man kunde handla glass, badstrand fanns det också. Jag har ett minne därifrån att någon i båten bredvid, tappade en kastrull i vattnet och att pappa dök efter den, jag tyckte det var lite otäckt att se pappa simma ner i vattnet, det var säkert, minst fyra meter djupt och glasklart vatten med böljande sjögräs, läskigt, jag var livrädd för sjögräs när jag var liten, man visste aldrig vad som gömde sig där.

En ända gång gick vi ända till Landsort, som faktiskt ligger på en ö som heter Öja, i Nynäshamns kommun, så långt söderut man kan komma i Stockholms skärgård, jag mins att när vi var på väg dit såg man inte land åt något håll, det kändes lite otryggt. Öja var en vacker, karg och ödslig ö med en naturhamn, som jag minns det, i hamnen var det tio meter djupt och även där glasklart vatten, det är en hissnande känsla att kunna se botten när man samtidigt vet att det är tio meter djupt. Det fanns faktiskt ett konditori, dit gick vi naturligtvis. Fyren fanns ju också, den skapade lite trygghet mitt i det karga.


Landsorts fyr

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards