Direktlänk till inlägg 27 oktober 2015

Mera Skagersholm

Av susan - 27 oktober 2015 12:13

Skagersholm var ett fantastiskt ställe att vara på som barn, det fanns hur mycket som helst att göra, första gången jag var där var jag nog ca 5 år gammal, sista gången var jag 12 tror jag så jag spenderade ca 8 somrar där. Jag var framförallt där när mamma och pappa jobbade och jag hade sommarlov, men dom brukade komma ut på helgerna, då brukar även mormor och morfar följa med.

Farmor och farfars sommarstuga bestod av två rum och kök, man klev direkt in i en liten farstu från trädgården, sedan vidare in i köket, direkt till höger fanns ett stort skafferi med en massa gott, jag tyckte lika mycket om mat när jag var liten som nu, där fanns allt farmor kunde behöva för att hålla farfar, mig och min kusin och eventuella gäster, mätta och belåtna. Det fanns en serverings skänk i köket där det alltid stod filbunkar, filbunke, för er som inte vet, är oskummad mjölk som hälls upp i skålar och får surna i rumstemperatur, de blir lite som en pudding och äts med ingefära och socker, mycket gott! När jag var riktigt liten tyckte jag om att klappa på dem, de var lite dallriga och mysiga, de kändes nog behagliga under mina små handflator.

På vänster sida i köket fanns ett jätte stort fönster med nio rutor i, framför det fanns en väggfast bänk, där satt vi och ritade, rita var något vi gjorde så fort det blev dåligt väder, vi satt även ute i trädgårdsmöblerna och ritade ibland. Jag hade hur mycket pennor, block och kritor jag ville, farfar hade ju färghandel! Mitt på golvet stod ett stort köksbord, där åt vi och satt på kvällarna och pratade, runt det köksbordet har jag hört farmor berätta den ena hårresande historien efter den andra, farmor var ”synsk”, hon såg spöken och allt möjligt oknytt, men jag kommer till det så småningom.

Den bortre väggen i köket bestod av en väldigt låg, gammeldags diskbänk med en vatten pump, vi hade faktiskt rinnande kallt vatten, där borstade vi tänderna och tvättade oss också. Bredvid diskbänken inne i högra hörnet stod en järnspis, där brann det för jämnan och där lagade farmor mat, hon hade en liten elektrisk spis med två plattor också men hon använde helst järnspisen. En gång när Rigmor och jag kom hem satt farmor på en stol vid spisen och vaktade, det hade kommit in en huggorm i köket som nu hade smitit in och gömt sig mellan väggen och spisen, den kom aldrig fram igen men hittades flera veckor senare under grannens byrå! Huset bestod av två lägenheter, exakt lika dana fast spegelvända.

Det fanns el indraget så jag tror farmor hade ett litet kylskåp någonstans, jag mins inte så noga, förövrigt fanns en rejäl jordkällare där allt som behövde stå svalt förvarades. Mellan köket och rummet innanför köket fanns en liten gång och en stor garderob, gången och garderoben fungerade även som ”badrum” eller rättare sagt, rakrum till farfar, där fanns en spegel och ett handfat. Dass fanns, som jag berättat förut, vid hönshuset. Det fanns en potta också, utifall det blev skarpt läge mitt i natten. Rummet innanför köket fungerade som sovrum, till mig, farmor och farfar. Jag låg i en spjälsäng vid fönstret, spjälsängen kunde dras ut i takt med att jag växte och blev längre, vilket jag gjorde med raketfart, kan fortfarande minnas växtvärken, jag var längst i klassen när jag gick i ettan, även längre än killarna, det var inte någe kul! Farmor och farfars sängar stod efter var sin vägg med en enorm radio mellan sängarna, den fungerade även som nattduksbord.  I änden av min säng stod ett bord med en fantastiskt vacker fotogenlampa, som jag tyckte mycket om att titta på när jag vaknade, den finns här hos mig nuförtiden.

Slutligen fanns det ett rum till innanför sovrummet, det kallades för salongen, det var ett ”finrum” och matsal, användes mycket sällan. Jag mins bara att vi hade kräftskiva där men jag antar att det även användes som gästrum när både mamma, pappa och mormor och morfar var där.

I morgon blir det nog ingen blogg för då sitter jag på tåget till Malmö, eller kanske det blir lite i alla fall, från tåget, mittemellan Mjölby och ägg mackorna.


Rigmor och jag i våra gungor framför farmor och farfars sommarstuga

Rigmor och jag solar

 

I bland var vi riktigt såta vänner

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards