Direktlänk till inlägg 29 oktober 2015

Lite mer Skagersholm

Av susan - 29 oktober 2015 13:06

Sjön Skagern ligger inte alls långt från huset, bara en liten kort promenad på kanske 5 min, var det fint väder gick vi och badade. Skagern är en underbar långgrund sjö med fin sandbotten, den tillhör samma sjösystem som Unden och Laxsjöarna, när solen skiner och det är vindstilla är den snäll och vacker men är det blåsigt och dåligt väder är den mörk och otäck, det blir lät krabb sjö, vågorna slår liksom mot varandra. Hur som helst var det en härlig badsjö, naturen runtomkring är sandig med barrskog, en kompis till mig tycker det påminner om Gotland. Skagern är ganska stenig, stora stenar som man kan klättra och hoppa ifrån, vilket vi naturligtvis gjorde.

Från stranden där vi badade kunde man se, lite längre bort, ett båthus som ligger på en lång pir som tidigare användes för att frakta ut stångjärn i Skagern, det båthuset byggdes av Gunnar W Andersson, det var han som ägde Skagersholm under de åren min farmor och farfar hyrde, eller rättare sagt, hans änka. Båthuset som var tvåvånigt, var byggt i funkisstil och förklarades 2010, tillsammans med piren som byggnadsminnesmärke. Övervåningen på båthuset användes som ateljé av en konstnär och vän till Andersson, Frans Timén. Jag kommer ihåg att båthuset var ansett att vara märkvärdigt på något sätt, nu förstår jag varför efter att ha googlat lite. Jag har nu även lärt att Skagersholm grundades av Konrad Falkenberg på 1600-talet genom uppköp av och sammanslagning av fyra mindre gårdar. Under andra hälften av 1600-talet startades järnförädling av sonen Henrik Falkenberg. Bruket var under ägandeskap av familjen Camitz under 1800-talet ett av de största i Västergötland, men lades ned på 1870-talet, sedan det förvärvats av Alfred Nobel genom Bofors-Gullspång AB. I början av 1900-talet köptes gården av Laxå bruk. Lite kuriosa bara.

 Skagersholm var en stor och fullt fungerande gård under de år som jag var där, det fanns både förvaltare, jägmästare, rättare och diverse andra arbetare som behövs på en gård. Som ni ser på bilden jag la ut i går är huvudbyggnaden ganska rejäl, det fanns även fyra flyglar, där bodde bl.a förvaltaren med familj och i en annan bodde jägmästare Stolt, farbror Stolt var så snäll, han kom ofta till farmor med fisk han fått upp i Skagern och viltkött han själv jagat. Han hade alltid på sig en tweed kostym, med byxor som slutade under knäet och rutiga strumpor, till det bar han en jägarhatt med svinborst .

Jag tyckte att ”Skagersholms slott”, som jag envist kallade det, var bland det mest romantiska som fanns, jag har alltid svärmat för herrgårdar och slott och läste gärna romantiska romaner som utspelades på sådana platser när jag var yngre. Min dröm var självklart att någon gång få bo i ett sådant hus, ända tills jag blev äldre och ”klokare”, då jag insåg att ställen som Skagersholm är kalla och dragiga, kostar en förmögenhet i uppvärmning, tar all tid och kraft till underhåll och bara tanken på att tvätta alla fönster!  Neej, jag tror inte det…fast å andra sidan, det finns ju rut och rot.


Skagersholms båthus

   

Jag och min kusin i Skagerns ljuva vatten

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards