Alla inlägg den 4 januari 2016

Av susan - 4 januari 2016 17:25

 

Första sommaren vi var gifta, min man och jag, fick vi ett erbjudande om att spendera en vecka på Öland, Löttorp, närmare bestämt. Genom kontakter via den församling vi tillhörde på den tiden skulle vi få bo ”gratis” en vecka på Löttorps camping, i gengälld skulle jag hjälpa till i en butik på camping området och min man skulle hjälpa till med att sälja böcker vid de dagliga tältmötena på området. Löttorps camping drevs på den tiden av Elca stiftelsen och besöktes till största del av familjer med rötterna i pingst, missions och trosrörelsen, alltså familjer med en stark kristen tro. Eller barnfamiljer som helt enkelt vill ha lugn och ro. Löttorp är en fem stjärnig camping som ligger på östra sidan av Öland med en fantastisk sandstrand och långgrunt, det finns dessutom massor av roliga aktiviteter för barn och väldigt fin service i form av fräscha toaletter och kök.

Jag var väldigt tveksam till att campa med fyra barn, Isadora vägrade att följa med vilket jag minns, också kändes väldigt tråkigt. Vi skulle åka tillsammans med min mans bröder med familjer så det var ett stort gäng. Problemet var att det inte fanns tillräckligt med husvagnar för alla tre familjerna att låna och av någon underlig anledning blev det just vår familj som blev utan, trots att min mans ena bror bara hade två barn med sig. Det blev vi som fick bo ”inneboende” hos en vän till oss som jobbar hela somrarna och bor i husvagn på Löttorp, vilket i praktiken innebar att våra fyra barn slog upp ett tält i förtältet på vår väns husvagn, vi sov i bilen! Förutom att våra barn slog upp ett tält i förtältet lagade vi all mat och förvarade alla våra pinaler där, jag kan även tillägga att det regnade varenda dag och värmen lyste med sin frånvaro. Vår vän, vars förtält vi invaderade, hade en liten husvagn där han i stort sätt förvarade hela sitt liv, han bodde där hela sommaren, han var otroligt gästvänlig och tålmodig, trots att hans förtält invaderades i en vecka av 6 personer, ett tält, en ansenlig mängd med våta och sandiga badlakan och baddräkter, massor av disk, matvaror, gummimadrasser, spel och andra saker som barnen hade att förströ sig med, för att inte tala om alla skor som säkert låg överallt.

Vår vän och min man tog det med ett kristet upphöjt lugn, jag däremot, som inte var lika ”helgad” som man säger inom trosrörelsen, led. Innan vi åkte hade jag, som har ett kontroll behov som heter duga, planerat vartenda mål mat för denna vecka, det hör till saken att vi fått en traktörpanna i bröllopspresent som var så pass stor att man lätt kunde laga mat till minst sex personer. Den skulle självklart med till Löttorp, i den skulle det lagas rotfruktsgryta, köttfärssås, risrätter, korv stroganoff, m.m Jag tyckte verkligen att jag hade koll på läget. Rullgardinen gick ned när jag upptäckte att vi glömt den, alla mina matplaneringar krossades, som väl var hade vår vän grytor och kastruller så det räckte. Jag måste erkänna att jag inte var någon ”happy trooper” under den här veckan, det var ju tur att min man och jag var relativt nykära, annars vet jag inte hur det gått.

Som jag nämnt tidigare fick jag hjälpa till i en butik på området, det hade jag också lite svårt att förstå, eftersom vi inte fick låna någon egen husvagn, men jag knep ihop och gjorde som jag blev tillsagd, lite helgad var jag väl trots allt. Det visade sig vara riktigt roligt, butiken sålde strand grejer, Vero Moda kläder, andliga böcker och musik, vykort och lite annat smått och gott, vi jobbade ca tre timmar per dag och eftersom det regnade i stort sätt hela veckan kunde jag lika gärna fördriva tiden där.

Jag tror att barnen hade det bra, de tyckte att ett tält i tältet bara var mysigt, inte ett dugg besvärligt, att få äta grillad korv mer eller mindre varje dag istället för mina kulinariska begivenheter var nog heller inte ett minus och de badade trots att inte vädret var som man hade önskat. Vi gjorde dessutom en del utflykter, bl.a till Källa gamla kyrka, Trollskogen, Borgholm, Byxelkrok och Skurkvarn. Vi återkom även följande sommar, då var det strålande väder och vi hade en egen, lånad, husvagn.

Öland är min favorit semester plats i Sverige och vi har återkommit dit i flera år, men nu åker vi till Byxelkrok, där har vi hyrt stuga, det passar mig bättre en campinglivet.


Bilden, som den här gången hamnade högst upp, föreställer min favorit grind i Byxelkrok på Öland

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards