Alla inlägg den 12 december 2015

Av susan - 12 december 2015 13:23

I morgon är det Lucia och jag har inte bloggat på länge nu, anledningen till detta är att jag försöker att ”bygga” en ny blogg, jag är inte nöjd med funktionerna på den här bloggsajten. Att bygga en ny blogg visade sig vara svårare en jag trodde så det kommer att ta ett tag. Jag meddelade tidigare på face book att jag inte tänkte blogga förens 1 januari men jag är så sugen på att skriva så jag kör en julspecial på min gamla bloggsida, hoppas att ni är sugna på att läsa lite om ”Christmas past” , present and future.

Som sagt, Lucia i morgon, jag gillar inte när Lucia infaller på en söndag, jag vill känna lyxen av att se Lucia morgon på TV och veta att jag inte behöver gå till jobbet medan alla andra måste ut i kylan och sätta sig i sina kalla bilar. När jag var yngre brukar jag nästan varje år åka på en riktig dunder förkylning just runt Lucia så jag var ofta hemma och kunde i lugn och ro njuta av ”Lucia morgon”. I morgon kan alla som har ett ”vanligt” jobb göra detsamma.

När jag gick i högstadiet anordnades Lucia vakor, det betydde att vi var vakna hela natten innan Lucia, alltså natten mellan 12-13 december, det kunde gå ganska vilt till i Baronbackarna den natten men jag mins inte att vi drack några alkoholhaltiga drycker eller använde några andra upplevelse främjande medel, vi var så pass smarta att vi insåg att vi bara skulle bli trötta och inte orka vara vakna. På Luciamorgonen lussade vi för lärarna och så var det naturligtvis luciafirande på skolan i Aulan, på den tiden var det en Lucia, bar en, som röstades fram av alla på högstadiet, jag har inget minne av att man var avundsjuk på den som var Lucia, inte på mellan eller lågstadiet heller. Om barn i dag visste vad det riktiga helgonet Lucia fick genomlida, kanske inte så många skulle vilja vara Lucia, eller kanske jag har fel där, berättas det om helgonet Lucia i skolan och varför vi firar Lucia? Jag vet, i Sverige finns en annan tradition också som har rötterna i det förkristna Sverige, men det är ju bra att få hela historien, det är viktigt med berättelser om hjältar och hjältinnor, barn älskar det, det kanske är därför alla barn vill vara Lucior i dag, därför att Lucia är en superhjälte, hoppas det!

I Örebro på den tiden fanns en kvinna som hette Margareta Falkudd, hon hade väldigt mycket idéer om nästan allt och skrev insändare i NA och Kuriren stup i kvarten, det fanns inte några andra sociala medier på den tiden, hon var bl.a känd för sina telefon svarar meddelanden som var mycket kontroversiella och absolut inte politiskt korrekta, hur som helst ansåg hon att Lucior skulle ha ett visst bröstmått för att platsa som Lucia, dessutom skulle de självklart vara oskulder, i dag hade hon nog skapat sig en stor plattform i sociala medier och troligtvis varit ännu mer om debatterad, hon var minst sagt speciell. Om ni vill läsa mer om henne och, att inte förglömma, hennes familj, som hon styrde med järnhand, hittade jag en sida som ni kan besöka http://www.sunkit.com/har-har-du-ditt-liv-margaretha-falkudd/, här kan ni även lyssna på några av hennes meddelanden på telefonsvararen.

Nog om detta, jag har inte kommit särskilt långt i Julstöket ännu, jag har bakat världens godaste lussebröd, med mandelmassa, så goda och absolut inte torra, jag länkar receptet här http://bydiadonna.femina.se/godaste-saffransbullarna-med-mandelmassa-och-vit-choklad/?utm_medium=email&utm_source=bizwizard , jag hade hackade nötter i stället för vit choklad, det blev väldigt bra. De godaste saffransbullarna jag bakat!

Återkommer med mera Jul i morgon, kram på er!


   

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards