Alla inlägg den 16 december 2015

Av susan - 16 december 2015 12:27

Att vara skilsmässobarn har faktiskt sina fördelar också, tro det eller ej, en av de fördelarna är dubbla jular, detta innebar mera julklappar. Julafton firade jag alltid hos mamma men juldagen eller möjligtvis annandagen åkte jag till farmor i Laxå och där var pappa. Farmor hade arrangerat en extra julafton som firades så fort jag anlänt. Jag minns särskilt två jular, den ena julen fick jag en grammofon, för er ungdomar därute som inte vet vad en grammofon är, ska jag förklara det, det är en manick med en arm på och en stor rund platta i mitten med en lite plopp, där lägger man en platt, ganska stor rund skiva av vinyl eller shellack, man drar armen försiktigt bakåt, då startar skivan att snurra, då lägger man armen, som har ett litet stift, försiktigt på plattan varav, hör och häpna, musik strömmar ut från en högtalare, bara en, stereo ljud hade inte uppfunnits ännu. När man inte använde den kunde man koppla ihop grammofonen med högtalaren så den blev en lite väska med handtag som kunde medtagas till sämre bemedlade kamrater. Det fanns tre olika storlekar på ”grammofonskivor”, singel, en låt på ena sidan, sedan förstår ni, kunde man vända på den och då fanns det en låt på den sidan också, EP skiva, här är Wikipedias beskrivning av en EP skiva: EP, extended play (engelska, ’utökad spelning’ (i betydelsen förlängd speltid)), är en term som används i musiksammanhang om musikalbum som innehåller färre låtar än ett fullängdsalbum men fler än en singel, vanligen 3–5 låtar på totalt 10–20 minuters speltid. Ordet EP gällande vinylskivor syftar på en 7-tumsskiva (d.v.s. samma storlek som en singel), men med mer än en låt på åtminstone en av sidorna. Vanligast var EP-skivor med två låtar på varje sida. Det förekommer även EP-skivor som spelas på 33 1/3 varv/min) istället för den normala singelhastigheten 45 varv/min. Den lägre rotationshastigheten ger därmed en längre maximal speltid. Då förstår ni väl? LP skiva, ofta 6-7 låtar på varje sida, naturligtvis beroende av hur långa låtarna var. Jaha, nu har ni fått en snabb lektion om grammofonens funktioner, det här var lite på skoj, jag tror de flesta vet vad en grammofon är men det var kul att skriva om, det var alltså en sådan jag fick i julklapp. Så fort helgen var slut sökte jag upp närmaste befintlig skivaffär i Laxå, det fanns bara en, där köpte jag en LP skiva med Jose Feliziano, Light my fire, jag älskar fortfarande den skivan. Så småningom blev det en stereo anläggning, två högtalare och massor av LP-skivor som jag förvarade i gamla ommålade ölbackar, alla hade sina LP-skivor i gamla ölbackar. Jag köpte de flesta av mina skivor på LP-skivan i Örebro, ca en i månaden, hade nog velat köpa oftare men ekonomin räckte inte till, de kostade 32 kr på den tiden och studiebidragets storlek var 125 kr”,  den tiden” är 70-talet. Musikintresset har jag fått med mig från pappa, musik är en självklarhet i min vardag, min man och jag lyssnar mycket på musik, nu förtiden via spotify, det blir mest klassiskt och jazz, det håller i längden. Vill ni föresten veta vilken min absolut första grammofonskiva var? "Pappa vet bäst" med Simon Brem, det var för övrigt en EP skiva. Den inköptes i en skivaffär i hörnet av Storgatan och Järnvägsgatan, Örebro, jag var mycket stolt!

Nästa jul fick jag en kassettbandspelare, jag hoppas att de flesta vet vad det är, det är en mindre variant av den vanliga bandspelaren, även den mycket praktisk eftersom den var liten och bärbar.  Jag fick ett inspelat kassettband av pappa också, Tom Jones!!!!???? Jag avskydde Tom Jones, jag förstår inte varför han köpte den till mig, men jag lyssnade pliktskyldigast under julhelgen för att sedan spela in egna band med Kvälstoppen och tio i topp från radion.   


Ungefär så här såg min Grammofon ut, jag hade för övrigt skivan också.  

Inte Siw Malmqvist, den tror jag mamma hade                              

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards