Alla inlägg den 29 december 2015

Av susan - 29 december 2015 12:41

Nu lämnar vi den här julen bakom oss, den har varit både bra och lite turbulent, det bästa med den här julen har varit att Isadora kom hem en sväng och de dagarna hon var här blev mycket lyckade. Juldagen blev inte riktigt som vi tänkt oss, mamma och jag fick åka ambulans till Linde lasarett, mamma har haft svårt med andningen på senaste tiden, framförallt på morgonen när hon vaknat, men det har gått över ganska snabbt, juldagen var det värre en vanligt, det blev inte bättre förens framåt eftermiddagen. Framåt kvällen efter att vi ätit började mamma helt plötsligt att sluddra och vattnet hon drack rann ut genom mungipan på höger sida, då såg jag dessutom att höger ansiktshalva var alldeles sned, jag ringde direkt till larmcentralen, ambulansen kom väldigt snabbt, jag pratade fortfarande med larmcentralen när de ringde på dörren. Mamma fick stanna kvar på sjukhuset och är fortfarande kvar men kanske att hon får komma hem i dag, vi får se. Vi har fortfarande inte riktigt klart för oss vad som exakt är fel förutom att hon fick en tia som det kallas, en liten hjärnblödning som för det mesta inte ger några skador, men en tia kan vara en varning på att något större är på väg, det var bl.a därför mamma blev kvar på sjukhuset. Hur som helst, jag hoppas att något gott kommer av detta, att mamma får den hjälp hon behöver så att hennes livskvalitet förhöjs, att hon slipper vara så trött hela tiden och att hon får vara med några år till, hon kan ju faktiskt ha 10-15 år kvar, hoppas det. 

Då var det snart nytt år igen, jag tänkte dela med mig lite minnen från några olika nyårsaftnar, jag har ju faktiskt haft 58 stycken, så jag har lite att välja mellan. Jag har tillbringat en nyårsafton ensam, fast inte riktigt ensam, Isadora var med, men hon befann sig i min mage då, Isadoras pappa jobbade den nyårsaftonen, han är ju musiker, så jag tog ett medvetet beslut att fira nyår allena. Jag bullade upp med en flaska vitt vin, jaa, jag drack ett glas medan jag lagade maten och ett glas vid 12 slaget, trots att jag var havande, kycklingfilé med murkelsås och Hasselbackspotatis, till efterätt åt jag hemmagjord citronfromage, det bästa jag vet!  Det var en minnesvärd Nyårsafton, jag stornjöt, ingenting hände mer än att jag lagade mat i lugn och ro, såg på vår lilla, lilla svart vita TV och skålade in det nya året med mig själv, ett år som skulle bli det viktigaste och det mest omvälvande i mitt liv, jag skulle bli mamma!   Det var nyårsaftonen 87/88, nästa nyårsafton blev helt annorlunda, Isadoras pappa jobbade då också men min svägerska, som också var en relativt nybliven mamma, ordnade med barnvakt så att vi skulle kunna fira in det nya året på Time Square nr 1, det är byggnaden där nyårs bollen släpps på Manhattan. På den tiden, trot om ni vill, ägdes den byggnaden av Isadoras farbror som alltid ordnade en riktig hejdundrande fest där på nyåret. Det var mat, drinkar och Champagne, både kändisar och vanligt folk var bjudna, det var riktigt kul ska ni veta! På 12 slaget kunde man via en stege nå taket där bollen släpps, hade man tur kunde man hamna på TV sändningen som visades runt om i världen, bl.a Sverige, om man lyckades ta sig upp på taket vill säga, jag satt fast i trängseln som uppstod när en hysterisk kvinna fick för sig att hon absolut skulle ned för stegen igen, varför vet jag inte, hon kanske var kissnödig. I vilket fall som helst firade jag nyår i en kö istället för att glamoröst stå med ett glas Champagne uppe på taket och sakta se bollen dala neråt medan nedräkningen pågick och samtidigt vinka lite avmätt till pöbeln som fick nöja sig med att bevittna händelsen nere ifrån gatan.  

Det finns en enorm neonskylt på Time Square byggnaden, den brukar alltid synas när Time Square visas i någon film eller på annat sätt syns på bild. När Isadora föddes, meddelades det på den skylten, hennes farbror ordnade det, texten löd; Isadora Ilana Isarael 4-27-88 6lbs. 1oz Congratulations Fred and Susan. Det kändes verkligen märkvärdigt ska ni veta, Isadora var en headline på Brodway redan som nyfödd!

  

Skylten där det står "Happy New Year" är samma skylt som Isadoras födsel annonserades på.           

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards