Alla inlägg den 17 december 2015

Av susan - 17 december 2015 12:42

För mig är Julen både märkvärdig och viktig, först och främst det självklara, eftersom jag är troende kristen, Jesus föddes på Juldagen…mnjaa, kanske inte just på våran juldag men vi firar i alla fall att han föddes på juldagen. Jag är dessutom vansinnigt traditionell, det betyder att mitt mål är att vakna på julafton till ett perfekt städat och pyntat hem, granen klädd kvällen innan, tre hemgjorda julgrupper och minst 5-6 hyacinter och lika många julstjärnor, julkronan klädd med lingonris med, helst, hemstöpta ljus, inköpta på Johannaskolans basar. Minst tre sorters godis, lutfisken i blöt, skinkan griljerad i kylskåpet, minst fyra sorters vegetariska rätter till julbordet, hemmagjord korv och paté, två sorters sill, hembakat bröd, perfekta hembakade mandelmusslor, ål och gravad lax, hovsås till skinkan, gravlaxsås till laxen och sås, vad den nu heter till patén och små j---a gurkor ska det va också, å herregud jag höll på att glömma köttbullarna, dessutom skall det finnas saffranspannkaka till frukost på julafton med grädde och god sylt och egen hemgjord glögg. Murklorna skall ligga i blöt till juldagens kalvtunga med hasselbackspotatis och murkelsås, får man inte tag i tunga blir det kalvtimbal, det är tradition, så har vi alltid gjort. Jag är även barnsligt förtjust i julklappar, fortfarande, när jag var liten fick jag mängder av julklappar, ca 30 st. varje jul! Samma för Isadora, jag vill fortfarande ha många julklappar och jag vill bli överraskad, jag vill att folk ska ha lite fantasi, inte bara köpa det som står på min önskelista, jag vill ge många julklappar också, jag är bra på att köpa julklappar om jag får säga det själv.

Verkligheten ser lite annorlunda ut, städningen blir nästan genomförd, bara nästan, pyntet blir nästan som planerat, i stället för lingonris i julkronan blir det idegran från trädgården, orkar inte plocka lingonris, har förövrigt svårt att gå i skogen och köpta ljus från IKEA, godis, jaa det blir nog tre sorter, mandelmusslor, neej jag utmanar inte mitt dåliga humör på det viset, jag har försökt, av 15 möjliga har jag på sin höjd fått ut fyra hela mandelmusslor, de vegetariska rätterna blir kanske två, den hemmagjorda korven och patén förvandlas till några prinskorvar och lite köpt paté i bästa fall, en sorts sill som mamma tar med, världens godaste för övrigt, hembakat bröd, sällan, lax och ål, neej inte i år. Däremot blir det definitivt hemmagjorda köttbullar, lutfisk och kalvtunga eller kalvtimbal med murkelsås på juldagen. På julaftonsmorgonen blir det saffranspannkaka, det kan jag inte vara utan. Julklappar då? Jaa, det blir lite till våra vuxna barn, dom behöver ju alltid pengar och jag brukar få något av mamma och jag ger henne något också, i år köper min man och jag lite nya kläder så det får bli våra julklappar till oss.

Om man jämför det första och andra alternativet låter det andra trots allt inte så tokigt, det blir nog en bra jul i år också, dessutom har jag ju bakat saffransbröd! Gran blir det, en liten och dessutom en liten, liten till köket och blommor, massor av blommor!


     

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards