Alla inlägg den 14 december 2015

Av susan - 14 december 2015 11:43

Rödkål med vitlök och hasselnötter

Hyvla rödkål tunt, med ost hyvel eller mandolin, akta fingrarna! Mängden får du styra själv men tänk på att rödkål krymper i stekpannan.

Hacka hasselnötter, inte för fint, ca 2 dl blir nog bra

Hacka 4 vitlöksklyftor, ungefär samma storlek som nötterna

Rosta hasselnötter och vitlök i stekpanna, lite smör kan behövas, ställ åtsidan

Stek kålen i stekpannan med smör tills den är färdig, det får gärna vara lite ”al dente”

Lägg upp kålen i en fin skål och toppa med nöt och vitlöks blandning


Detta har en given plats på mitt julbord, samma sak gäller brysselkål i senaps grädde och apelsin morötter och långkål naturligtvis, det är lätt att hitta vettiga grönsaksrätter till jul, det finns en hel del som passar och de flesta är LCHF vänliga, om man skippar brödet och potatisen är i stort sätt allt du har på julbordet LCHF, jag tror att man t.ex kan göra en Janson med rättika i stället för potatis, eller så äter man helt enkelt inte så mycket av en vanlig Jansson.

I söndags var jag och åt vegetariskt julbord i Nyhyttan, på Adventistkyrkan som drivs av adventisterna, ganska självklart, adventisterna är vegetarianer och lagar vegetarisk mat på ett väldigt traditionellt sett, mycket av maten lagas för att efterlikna ”originalet”, m.a.o det fanns köttbullar, sylta, patéer, julskinka, Jansson och det jag blev mest imponerad var, två olika sill inläggningar som var gudomligt goda.

Olika nöt blandningar används i stället för kött, i t.ex köttbullarna, patéerna och syltan. Julskinkan var i själva verket en griljerad kålrot, mycket gott och sillen var gjord av pumpa och aubergine, det fanns en vanlig traditionell inlagd sill och en senaps sill, Jansson var en Jansson utan Jansson, ingen ansjovis, så den smakade mera som en potatisgratäng utan ost och vitlök, lite menlös i mitt tycke.

En rätt som var väldigt god var kålrotslåda och potatislådan var också yummi, till det kunde man äta rårörda lingon som var så goda att jag hade kunnat äta dom med grädde till efterätt, dessa kom helt klart inte från en köpt burk. Det fanns förövrigt ett veganskt alternativ till de flesta av rätterna på julbordet.                                        
                                                  
                                                  
                      Till allt detta serverades underbart hembakat bröd, både mjukt och hårt med smör och vegansk ost som verkligen smakade som vanlig ost, det fanns även tartex.

Efterätts bordet var också bra, Ris ala Malta, både med riktig grädde och en vegansk, det fanns några olika sorters tryfflar, Finska Julstjärnor, daddelkulor, lingonpaj och en rawfoodkaka ”to die for”, den var himmelsk, den vill jag ha receptet på!

Genomgående var det ett gott och vällagat julbord, det fanns verkliga höjdpunkter såsom sillen, kålrotslådan, det hembakta brödet och rawfoodkakan, enda kritiken jag har var att många rätter smakade likadant. Får jag välja, vilket jag får, föredrar jag nog att laga vegetariska rätter för att framhäva grönsakernas eller de olika ingrediensernas egna unika egenskaper och att sedan förhöja genom kryddor, örter och kanske en skvätt grädde eller yougurt, men jag kommer absolut att ta med mig några av de rätter som bjöds på Nyhyttan och integrera dem med min vegetariska repertoar.

Det som var så fantastiskt med ett vegetariskt julbord var att man blev så skönt mätt, jag mådde toppen hela söndagen, istället för att känna mig däst och tung, jag ska komma ihåg det till Julafton.


 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards