Alla inlägg den 31 december 2015

Av susan - 31 december 2015 16:48

Nyår på Sunnankärr, blev faktiskt inte så många eftersom jag brukade vara hos pappa, Jul hos mamma, nyår hos pappa, men en minns jag, det var 30 grader kallt, gnistrande snö och, joodå, norrsken, så vackert! Vi skålade in 12 slaget på lagårdsbacken, Ivan hade gott ut för att ge fåren hö och höll på att glömma bort tiden så mamma och jag tog med oss Champagne och glas ut till Ivan i stället. Jag har nog aldrig druckit så kall Champagne.  

Jag har firat många Nyårsaftnar i Helsingborg, hos pappa, av ingen specifik anledning minns jag särskilt en. Jag tror att Isadora var i USA, hon var inte med i alla fall, det var bara pappa, jag och pappas väninna Eivor, jag hade nog anlänt dagen före, eventuellt med pappa, han körde lastbil mellan Nyköping och Helsingborg så han kunde plocka upp mig i Norrköping dit jag tog mig med buss. Jag minns att Eivor lagade förrätten på nyårsaftonen, hon gjorde en rätt med rotselleri, hon skar ganska tunna skivor och för kokade dem lite, sedan gjorde hon en stuvning på räkor och lite sherry, ganska tjock, som hon fördelade på selleri skivorna och toppade med lite riven ost, detta gratinerades precis innan vi skulle äta, jag har gjort den här rätten flera gånger, alltid lika uppskattad. Man kan göra stuvning på svamp också om man vill, blir också gott. Till varmrätt åt vi harfilé, bland det godaste jag ätit, pappas egen jagade hare med hasselbackspotatis, brun sås och gelé, harfilé är helt fantastiskt. Minns inte vad vi åt till efterätt. Vi kom inte i säng förens vid 5 den natten, vi pratade och pratade. Jag var minst sagt trött på Nyårsdagen men vi tog en lång promenad efter stranden, det var kallt, ovanligt kallt för att vara i Skåne, vattnet intill stranden hade stelnat till isskulpturer, det var magiskt vackert, solen höll på att gå ned och när man står på stranden i Rydebäck går den ned precis bakom Kronoborgs slott i Helsingör. Det var så pass kallt att ånga steg upp från Öresunds vatten. När vi kom hem var det redan mörkt, framåt kvällen åt vi Lutfisk, precis som man ska göra, med ett kraftigt härligt rödvin till.

Jag har faktiskt inte så många speciella minnen från Nyårsaftnar, inte p.g.a att jag intagit för mycket flytande glädje droppar utan för att mina nyårsaftnar har varit ganska lika varandra, ofta med pappa, eventuellt också med vänner till honom  och/eller med min bonus bror med familj, vi har ätit och druckit gott, skålat i mousserande vin, ibland även äkta Champagne, suttit uppe en stund och tjatat efter 12 slaget för att sedan somna sött, för att sedan vakna på nyårsdagen med lite välförtjänt huvudvärk. Jag har aldrig upplevt nyårsafton som någon särskilt märkvärdig dag, för mig börjar det nya året på Juldagen.

I dag är det nyårsafton, Thomas och jag ska inte göra något särskilt, jag ska laga Biff Rydberg på mitt sätt, den blir mera som en lyxig pytt i panna med senapsgrädde, till efterätt skall vi äta Crème Caramel, vi dricker lite vin till det, inte till efterrätten, till Biff Rydberg naturligtvis.

Mamma har kommit hem från sjukhuset, det konstaterades att hon har hjärtsvikt, hon är trött och lite medfaren och har fått många nya mediciner som förhoppningsvis ska hålla hjärtat på gott humör, hon kommer att få göra täta återbesök och hennes luftrör ska utredas. Denna händelse skapar perspektiv på tillvaron, så jag vill avsluta det här blogg året med att ”Count my blessings” inte lova en massa som jag kanske inte håller utan tacka min skapare för allt jag har. Jag är tacksam för att jag har mat för dagen, jag har aldrig gått och lagt mig hungrig, jag har tak över huvudet, varma kläder och en skön säng att sova i, jag har lyxen att kunna välja om jag vill vara lite för mig själv eller om jag vill ha sällskap, jag har människor omkring mig som jag älskar och som älskar mig, jag har en dotter som är min glädje och stolthet, att jag fortfarande har en mamma som jag också kan kalla min vän, en make som har ett hjärta av guld och som skämmer bort mig med omtanke och kärlek, en vovve som lärt mig vad ovillkorlig kärlek är. Jag skulle kunna göra den här listan mycket längre men jag väljer att avsluta här och vill samtidigt önska er alla ett GOTT NYTT VÄLSIGNAT ÅR och även tacka er för att ni läser min blogg!

Nyårs Kramar på er alla, vi hörs nästa år!!

Det här anser jag vara Sveriges vackraste kyrka, Kiruna kyrka

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards