Direktlänk till inlägg 19 januari 2016

Mera mat och MS

Av susan - 19 januari 2016 16:52

Den här dieten jag tänker styra in mitt liv på kräver en hel del, framförallt mental förberedelse och för att klara den mentala biten måste jag planera, jag måste hitta alternativ som fungerar till vardags.  Jag älskar goda, feta ostar, gräddiga såser och smör, just nu är jag helt beroende av smör och grädde för att göra en god sås t.ex Hur ska jag klara nästa jul utan lutfisk och murkelsås? Ingen gräddfil till sillen på midsommar, känns lite tufft faktiskt, men om alternativet är att kanske bli friskare, definitivt smalare, bara det innebär en klar förbättring, mina ben kommer att orka mera osv. Dessutom älskar jag grönsaker och frukt lika mycket som smör, grädde och ost, skulle jag vara tvungen att välja blev det grönsaker och frukt. I mångt och mycket är den här dieten ganska lik den makrobiotiska diet jag tidigare skrivit om, förutom att jag nu även kan äta fisk och kyckling.                                         
              Roy Laver Swank, som tagit fram den här dieten, har fått en del kritik, att det inte ska finnas tillräcklig grund för att det verkligen fungerar, men å andra sidan behandlas väl de flesta alternativa behandlingar och dieter lite styvmoderligt av det vetenskapliga samhället, kanske läkemedelsindustrin har ett finger med i spelet.

Hur som helst, “Im going to give it a go!” Jag planerar att sätta igång om ca två veckor, för att ha tid att läsa igenom och planera ordentligt, om jag inte gör det är risken för återfall stor. Kokboken jag tänker följa skrevs för ganska länge sedan, det finns i dag så mycket bra produkter på marknaden som kanske inte fanns då som jag ska utforska och pröva, havremjölk och grädde t.ex havremjölk ska jag göra själv, hittade ett jättebra recept på i en blogg och soya mjölk kan jag också göra själv. Smakerna kräver kanske att man vänjer sig lite, jag förväntar mig t.ex inte att havre visp kommer att smaka exakt som vanlig vispgrädde. Kom just på en sak, måste köpa en bra mixer, min gamla är trasig.

 

 
 
anwijumö

anwijumö

23 januari 2016 05:50

Go for it !!!

http://Anders M

susan

25 januari 2016 11:22

Tack!! Det tänker jag gör:)

 
Ingen bild

Angelica

10 februari 2016 21:35

Hur har det varit? Kollat varje dag efter en uppdatering kring detta

susan

25 februari 2016 17:13

Hej!
Jag började den här dieten i dag, 25 feb. det kom en massa i mellan så jag ville vänta tills det var lite lugnt omkring mig innan jag började, men nu kommer jag att skriva varje dag igen, hoppas att du inte tröttnat på att vänta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards