Alla inlägg den 4 juli 2016

Av susan - 4 juli 2016 16:09










I dag är det 4 Juli och då kan jag ju inte låta bli att tänka på och minnas den ”dagen” när jag bodde i USA, det är en viktig dag i USA, Empire State building lyses upp i rött vitt och blått alla har ledigt från jobbet och firar gärna dagen i någon park eller på någon av Long Islands många och lång stränder, gärna med picknickkorg och grillning. Jag hade Empiran utanför mitt sovrumsfönster på 38 våningen så jag kunde följa hur de ändrade belysningen efter vilken storhelg det kunde tänkas vara, jag kände mig oerhört privilegierad, samma sak gällde för alla fyrverkerier, jag bodde på första parkett.

Jag minns framförallt en” 4th of July”, och det var när Isadora var nyfödd, hennes första 4th of July. Familjen, Isadoras farbröder, fastrar och kusiner, samlades ofta hos Isas farfar och farmor i Glen Cove, North Shore Long Island, det låg precis vid havet och en park/strand som heter Morgan Park, där arrangerades ett stort 4th of July firande med musikkår, uppträdanden, hantverksmarknad, vackra båtar och avslutades med ett jätte fyrverkeri. Isadora var 9 veckor gammal och som nybliven mamma var jag konstant döds trött och ovan att ha Isadora med på liknande tillställningar, jag var orolig att det skulle vara för mycket stohej för Isa och att ljudet från fyrverkerierna skulle vara farligt för henne, jag var i stort sätt orolig för nästan allt, till stor del p.g.a sömnbrist. Dagen till ära skulle Isa ha på sig en helt ljuvlig vit velour overall med kapuschong, jag hade sparat den just till detta tillfälle, hon hade haft på sig den i ca 10 min när hon spydde ned hela overallen, fläcken gick aldrig bort. När fyrverkeriet startade somnade hon på en filt under ett träd och sov igenom hela föreställningen, ofattbart, hon sov för övrigt nästan aldrig, hon var ett vakenbarn, det räckte med att man drog en borste genom håret så vaknade hon, kanske att det hade varit bättre om vi inte tassat på tå runt henne så mycket, vi skulle ha varit lite livligare och inte så försiktiga. Jag har en bonusdotter, Wiktoria, för att hon skulle somna var hennes pappa tvungen att dra vagnen med lilla Wiktoria i över en tröskel fram och tillbaka. Barn är verkligen mycket speciella små varelser.

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards