Alla inlägg den 6 juli 2016

Av susan - 6 juli 2016 10:59

Sommaren 1998, helgen 4th of July, var Glen Cove och Greenport, Long Island , co värdar för ”Americas sail 98” som är en segel tävling för stora skepp, eller Tall ships, detta innebar att Glen Cove harbor, som förövrigt inte är någon stor hamn, besöktes av flera stycken skepp från olika länder, bl.a en replika av Kalmar nyckel, ett Danskt skepp med enbart kvinnlig besättning och det mest imponerande av dem alla, ett Argentinskt skepp som heter Libertad, det är ett 338 foot långt segelskepp, ”the largest ship in the Western Hemisphere” enligt NY times. Libertad är en fullriggare och ett av de mest imponerande skepp jag sett. När hon seglade in i hamnen i Glen Cove stod hela besättningen, iklädda vita uniformer, på de stänger som korsar själva masterna, märsstång och bramstång, om jag har förstått saken rätt, Libertad består av tre master och sammanlagt kanske nio stänger, på dem stod hela besättningen, helt fantastiskt! Man fick gå ombord både på Libertad och Kalmar nyckel. För mig som älskar båtar var detta en riktig upplevelse.

Så småningom lämnade alla skepp Glen Cove för att bege sig till NY harbor, de låg alla straxt utanför Frihetsgudinnan och innan de fortsatte därifrån avslutades helgen med, kan ni gissa? Ett enormt fyrverkeri, naturligtvis! Vilket vi njöt av från 38 våningen.

I dag har båtar en nästan negativ inverkan på mig, jag blir så fruktansvärt avundsjuk på alla med båtar så jag kan knappt njuta av att se vackra båtar längre, jag saknar båtlivet otroligt mycket, jag och Thomas har pratat om att skaffa en motorbåt, men p.g.a min sjukdom har jag blivit mindre rörlig, jag vet inte om jag kan vistas i en båt på det sättet som behövs, man behöver vara relativt smidig för att dels kunna ta sig i och ur båten men även lätt kunna röra sig i båten. Segelbåt är uteslutet, segling kräver rörlighet, men kanske jag behöver en utmaning, motorbåt kanske är en möjlighet, jag har ju lovat mig själv att inte låta sjukdomen diktera mitt liv, det vore ju helt underbart...

   

 

Libertad                                          
            Kalmar Nyckel

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards