Alla inlägg den 9 juli 2016

Av susan - 9 juli 2016 11:46

Jag har ödmjukt fått upptäcka hur svårt det kan vara att laga mat, jag är bra på husmanskost, mina köttbullar är oslagbara om jag får säga det själv, jag gör grymma grytor och gratänger, ljuvliga pajer, både efterätts pajer och mat pajer, pastarätter ska man bara inte prata om och soppor är jag också bra på men…det är inte så svårt att laga god mat när man är fri att använda smör, grädde och ost i valfri mängd men nu får jag inte det. I går gjorde jag en slags rispilaff till mig medan mor och make fick mina hemlagade köttbullar med sås potatis och lingon, jag erkänner att jag tittade längtansfullt på deras tallrikar. Min pilaff bestod av ris med lök, vitlök, salladslök, zucchini och champinjoner kryddat med curry, gurkmeja, cayennepeppar och salt, jag kokade i grönsaksbuljong, jag åt chutney till, det var ok men det kändes som om det fattades något, jag känner ofta det. Jag tror att problemet ligger i att jag sällan lagar mat till mig själv efter recept, kanske jag måste börja använda mig av recept och följa dem för att lära mig mer om den maten jag nu äter, det finns ju massor av god mat utan mejerier, jag måste bara ha lite tålamod. Min favoriträtt just nu är nudlar med sesamsås, det är så gott och fiskgryta med saffran, där använder jag havregrädde men den är också ganska fet så jag kan inte äta det varje dag, jag lägger ut receptet på sesam såsen, eller kanske man kan säga dressing, använd soba nudlar om ni får tag i det men det går bra med vanliga nudlar också, strimla grönsaker fint, ta de grönsaker ni gillar men de ska vara råa, jag brukar använda morot, sockerärtor, späda sparrisar och salladslök, gurka är gott också. Koka nudlarna enligt förpackningen och lägg dem på ett fat, toppa med strimlade grönsaker och häll såsen över, strö över gomasio. Gomasio gör man genom att rosta sesamfrön och grovt havssalt i en torr stekpanna, vakta noga, det bränns lätt, låt svalna och kör sedan i en matberedare till ett ganska fint pulver, mixa inte för länge då kan det bli sesampasta av det.

 


Sesam sås

2 ½ msk mörk sesampasta, Kung markatta har det

1 msk jordnötssmör

1 ½ msk soya sås

1 tsk vinäger, gärna ris vinäger men det funkar med vanlig också

1 msk sesamolja, det ska vara den som är mörk i färgen

1 msk chilliolja

Ett par tsk honung

Mixa allt till en jämn sås, blir den för tjock kan man hälla i lite vatten, den ska vara lite trögflytande.

Smaka av, den ska vara söt, salt. 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards