Alla inlägg den 2 juli 2016

Av susan - 2 juli 2016 11:28

Det jag saknar mest i matväg är en god ost, jag har alltid tyckt om ost, alla typer utom Grevé, min favorit är Svarta Sara, en mildare variant till Havarti, Västerbotten är också så gott, för att inte förglömma en mellanlagrad Herrgård på frukostmackan, yummmm. Jaa, som ni hör, jag saknar ost, har inte hittat någon riktigt god vegan ost, jag har hittat en ”cheddar” på Maxi i Örebro som är ok, men bara ok, däremot, kanske har skrivit om detta förut, har jag hittat en ”parmesan” som är riktigt bra som alternativ till ”the real stuff”, den säljs hel så man får färsk riva, jag har gjort en pesto med den som blev kanon. På frukostmackan har jag en ”philladelfia” som faktiskt är helt ok, den är precis så där fräsch i smaken som den äkta, den har jag lite marmelad på, för övrigt äter jag soygurt, just nu med jordgubbssmak, den finns med vanilj, blåbär och naturell, den är jätte god. Så här års äter jag jordgubbar varje morgon och branflakes, jag grundar med ett glas citronvatten.

I går gjorde jag en svampsås med havregrädde, för första gången blev det en klar eftersmak av havre, det var inte så gott, har inte upplevt det förut, när jag gjort färdigt såsen lät jag den stå kvar på den avstängda plattan men den fortsatte att koka hårt vilket jag inte märkte förens det började koka över, kanske att det på något sätt tog fram havre smaken, vet ej, men jag ska kolla om det finns matlagningsgrädde gjort på soya, den lär vara mera neutral i smaken kanske. Jag har absolut inget emot havresmak, men tillsammans med svamp funkar det inte, för övrigt har jag gjort svampsås förut med havregrädde utan att det smakade havre. Jag lagade köttfärsbiffar med lök och skysås till resten av familjen, det blev med beröm godkänt, både mamma och Thomas älskar svensk husmanskost, det gör jag också men jag tycker även om andra länders husmanskost. I dag blir det lax, det blir bra för då kan vi äta samma alla tre förutom såsen, det blir hollandäs till somliga och aioli till mig, jag ska göra ärtpuré också, till det använder jag matifraiche, eller vad den nu heter, vegan fraiche, gottgott.

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards