Alla inlägg den 25 juli 2016

Av susan - 25 juli 2016 11:36

I dag har maken åkt till Kiruna med tre av sina barn, det känns lite konstigt, han har faktiskt inte varit bortrest sedan vi bodde på Vrana, det är över tio år sedan. Jag är ju inte ensam, mamma bor ju här, det är jag alldeles särskilt tacksam för nu, jag är en liten aning mörkrädd.

Vi ska göra saft, men först måste vi plocka de nästan övermogna röda vinbären, det tar emot lite, det är så fördärvat varmt men de måste plockas annars blir det fågelmat, förra året gjorde vi gelé, vi har kvar ganska mycket av den så nu gör vi saft i stället. På tisdag kommer det en vän hit från Örebro, hon ska få lax till middag och vinbärstårta till efterrätt, kanske vi kan lura på henne ett par liter vinbär!

Det blev tre 75 cl flaskor med gudomlig saft, röd vinbärssaft är mycket godare än svart vinbärssaft, vi ska plocka mer så det blir nog tre flaskor till. Det är faktiskt första gången jag kokar saft, det var inte så svårt, lite kladdigt bara, jag följde Bonniers kokbok och ropade upp till mamma emellanåt om jag blev osäker.

Det här med att safta och sylta har alltid varit en verklighet varje sommar och höst sedan jag var barn, när jag var hos farmor på Skagersholm, konserverades det , allt från grönsakslandet skulle i burkar, för att inte tala om all svamp som plockades, när farmor blev gammal och flyttade till Helsingborg skulle jag hjälpa henne att städa ett skåp där hon förvarade konserver, längst in hittade jag en burk med svamp, ”God svamp 49”, stod det, det var alltså en burk som farmor konserverat 1949, vi gjorde en utsökt svampstuvning på den, det var absolut inget fel på den. Det här hände 1975, så svampburken var 26 år gammal. Längst ned i hennes frysbox gjorde vi också en del fynd, t.ex rådjurssadel från 52, den slängde vi.

Mamma och Ivan hade ett jätte stort grönsaksland med allt möjligt som skulle förvällas och frysas, massor av äpplen som skulle plockas, skalas, klyftas och frysas in till pajer och kräm. En del år blev det så mycket äpplen att de gjorde must på dem, musten kom tillbaka i stora behållare som mamma hällde upp i rena mjölk kartonger och frös in, den musten, kan ni tro var god. Bär, massor av bär vissa år, lingon, blåbär och vinbär, både svarta och röda och att inte förglömma, hjortron. Lingon blev sylt, blåbär blev också sylt om det var mycket, en del frös mamma in till paj, vinbär blev saft och gelé, hjortronen frös in och serverades senare under året, varma till glass, eller i creme fraiche till varmrökt lax. Hos mormor handlade det mest om lingon, jag har tydliga minnen hur hon satt vid köksbordet och med flinka fingrar rensade det röda guldet.

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards