Direktlänk till inlägg 28 december 2015

Julspecial final!!!!

Av susan - 28 december 2015 10:59

Innan den här julen är helt över måste jag skriva lite om Sunnankärr, Isadoras måttstock för hur julen ska firas. Sunnankärr är en gård utanför Vedevåg i Bergslagen, mamma flyttade dit någon gång på 70-talet efter att hon träffat Ivan, min styvfar, Isas extra morfar, på en fackförenings konferens i Askersund. Sunnankärr är sålt nu, tyvärr, jag önskar att jag haft möjlighet att ta över gården.

Sunnankärr bestod av ett boningshus, gult med vita knutar och stor glasveranda, en drängstuga som var omgjord till gäststuga, bastu och tvättstuga, ett garage och en ladugård som Ivan arrenderade till sina får, Ivan hade ca 100 får. Sunnankärr ligger i en trädgård som är mera som en park med grusgångar, massor av rabatter, springbrunn, flera olika sittmiljöer och ett stort trädgårdsland. Inomhus fanns det ett kök med vedspis och, var ganska ovanligt på 70-talet, en köksö med spis, arbetsbänkar och ”bar”, en matsal som min morfar renoverade med originaltapeter från 1860-talet, där fanns en fantastisk matsalsmöbel och en gammal takkrona från en herrgård i östergötland, naturligtvis fanns det även en kakelugn. Matsalen låg jämte köket, om man gick vidare från matsalen kom man in i ett stort vardagsrum, golv och väggar bestod av breda plankor som var obehandlade i väggarna och lackade på golvet, Ivan hade tillbringat en del tid i Sydamerika, det syntes i vardagsrummet, det låg kohudar och Inka inspirerade mattor på golvet och på väggarna hängde det bl.a musikinstrument och masker som Ivan köpt på sina resor. Eftersom han jobbade som lärare på ett skolfartyg kunde han ta med sig stora föremål, så även sittmöbeln i jakaranda och skinn kom från Sydamerika. Här fanns även en uppmurad öppen spis i tegel, jag har aldrig sett något liknande, den var verkligen speciell. Efter vardagsrummet kom man till ”gröna rummet” det rummet var också renoverat av min morfar med en originaltapet som Strindberg hade i sin lägenhet vid Tegnerlunden i Stockholm, det var en grön gobeläng tapet, där av namnet på rummet. Det fanns även ett sovrum och badrum, på övervåningen fanns ett arbetsrum och en oinredd vind. På somrarna spenderade vi nästan all tid på glasverandan eller vid grillplatsen Ivan byggt, bakom huset i en slänt, med utsikt över Vängsjön, där fanns en grill, pizzaugn, vedspis, rinnande kallt vatten och en bar där man satt på stubbar. Det fanns även tre trädgårdsbord med parasoller från olika ölbryggerier Ivan besökt. Sunnankärr var ett litet paradis, vi älskade att vara där både sommar som vinter, när vi var där till jul, jag minns ju mest de snörika jularna, det brann i alla brasor, det fanns en gran i springbrunnen och en i vardagsrummet, det var pyntat i varje hörn.  Isadora och jag bodde i drängstugan när vi var där, där hade mamma också pyntat och gjort fint. Vi blev ofta hämtade av mamma eller Ivan dagen före julafton, Isa och jag brukade räkna adventsgranar på vägen till Sunnankärr, vi tävlade om hur många granar det fanns på den sidan av bilen man satt. När vi kom fram klädde vi granen och dansade lite långdans, den blev ju inte så lång, vi var bara fyra, jag, Isadora, min mormor och mamma, men det var kul! Ivan hade annat för sig.

På julafton åt vi alltid julbord innan Kalle, efter Kalle var det julklappsutdelning med tillhörande nötknäckning och julgodis, vi fick ofta vänta på Ivan som höll på med klappinslagning och rimning in i det sista. När Isadora var liten, eller faktiskt ända upp i tonåren, hade vi förskräckligt mycket julklappar, hon är, som jag berättat förut, enda barnet. Hennes farmor och farfar skickade dessutom julklappar från USA, vi höll ofta på med detta i ett par timmar, Ivan envisades dessutom med att även rimma på de klappar som ingen skrivit något rim på, mycket tålamod krävdes, från alla men ingen ville ha det på något annat sätt.

Julaftonen avslutades med lutfisk i matsalen, lutfisk skall ätas på ett speciellt sätt, först ska lutfiskbiten rensas och delas i mindre bitar som sedan blandas med potatis som också delas i mindre bitar, ovanpå detta hälles den tjocka vita såsen som man gör på grädde, man avslutar med att hälla över en lämplig mängd smält smör och sedan kryddar man med kryddpeppar, svartpeppar och vitpeppar. Detta sätt att äta lutfisk på är himmelskt, jag lovar. Vi dricker alltid ett kraftigt rödvin till detta, såååååå gott!      

                           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards