Alla inlägg under juli 2016

Av susan - 11 juli 2016 13:54

Min make och jag har gjort en deal, han åker till Kiruna med tre av sina barn och jag åker på en, troligtvis, bussresa med Isadora och med troligtvis menar jag att vi troligast åker buss, jag avskyr att flyga så en trevlig busstur, eventuellt till Salzburg eller kanske Amsterdam eller kanske Krakow eller kanske Prag, vi får se, vi tar det som är billigt och lockande när tiden är inne. Thomas åker om två veckor, vi ska inte åka förens till våren, jag vill att det ska vara i samband med min 60-års dag som i och för sig infaller i Januari men jag vill i alla fall  ha fyllt innan vi åker.

Vad jag nu funderar på är vart det är lämpligt att åka när man inte går så bra, att vandra i Alperna är uteslutet men en resa till Österrike kan nog vara ganska njutbar ändå, utsikt från balkongen, frisk luft gott vin och god mat, några små promenader med käpp och Isadora till hjälp, en och annan Mozartkula och för att få upplevelsen komplett kan man stämma upp i en och annan Sound of music melodi. Amsterdam, då tänker jag cykel, men inte utan hjälm, det tror jag att jag skulle klara, jag kan fortfarande cykla bara jag kommer ihåg vilket ben jag ska sätta ned först, det vänstra ska det vara.

För övrigt är jag lite tveksam till storstäder om man inte varit där förut och vet hur man ska ta sig runt med kollektivtrafik, Rom och Venedig fungerar, Paris skulle nog funka också men Budapest, Krakow och Prag har jag bara nosat på så det kan bli jobbigt, man behöver kunna promenera. Jag har även funderat på att eventuellt låna en rullstol av landstinget och ta med, det kanske är en lysande idé, då kan jag promenera så länge jag orkar med rullstolen som stöd sedan kan Isadora köra mig i den. Vi får se, det är långt kvar tills vi ska åka men jag måste, till skillnad från när jag var frisk, vara väl förberedd för att få ut något av en sådan resa. Det ska bli så kul att resa med Isadora, en resa som egentligen skulle ha blivit av för länge sedan.

 

   

Av susan - 9 juli 2016 11:46

Jag har ödmjukt fått upptäcka hur svårt det kan vara att laga mat, jag är bra på husmanskost, mina köttbullar är oslagbara om jag får säga det själv, jag gör grymma grytor och gratänger, ljuvliga pajer, både efterätts pajer och mat pajer, pastarätter ska man bara inte prata om och soppor är jag också bra på men…det är inte så svårt att laga god mat när man är fri att använda smör, grädde och ost i valfri mängd men nu får jag inte det. I går gjorde jag en slags rispilaff till mig medan mor och make fick mina hemlagade köttbullar med sås potatis och lingon, jag erkänner att jag tittade längtansfullt på deras tallrikar. Min pilaff bestod av ris med lök, vitlök, salladslök, zucchini och champinjoner kryddat med curry, gurkmeja, cayennepeppar och salt, jag kokade i grönsaksbuljong, jag åt chutney till, det var ok men det kändes som om det fattades något, jag känner ofta det. Jag tror att problemet ligger i att jag sällan lagar mat till mig själv efter recept, kanske jag måste börja använda mig av recept och följa dem för att lära mig mer om den maten jag nu äter, det finns ju massor av god mat utan mejerier, jag måste bara ha lite tålamod. Min favoriträtt just nu är nudlar med sesamsås, det är så gott och fiskgryta med saffran, där använder jag havregrädde men den är också ganska fet så jag kan inte äta det varje dag, jag lägger ut receptet på sesam såsen, eller kanske man kan säga dressing, använd soba nudlar om ni får tag i det men det går bra med vanliga nudlar också, strimla grönsaker fint, ta de grönsaker ni gillar men de ska vara råa, jag brukar använda morot, sockerärtor, späda sparrisar och salladslök, gurka är gott också. Koka nudlarna enligt förpackningen och lägg dem på ett fat, toppa med strimlade grönsaker och häll såsen över, strö över gomasio. Gomasio gör man genom att rosta sesamfrön och grovt havssalt i en torr stekpanna, vakta noga, det bränns lätt, låt svalna och kör sedan i en matberedare till ett ganska fint pulver, mixa inte för länge då kan det bli sesampasta av det.

 


Sesam sås

2 ½ msk mörk sesampasta, Kung markatta har det

1 msk jordnötssmör

1 ½ msk soya sås

1 tsk vinäger, gärna ris vinäger men det funkar med vanlig också

1 msk sesamolja, det ska vara den som är mörk i färgen

1 msk chilliolja

Ett par tsk honung

Mixa allt till en jämn sås, blir den för tjock kan man hälla i lite vatten, den ska vara lite trögflytande.

Smaka av, den ska vara söt, salt. 

Av susan - 6 juli 2016 10:59

Sommaren 1998, helgen 4th of July, var Glen Cove och Greenport, Long Island , co värdar för ”Americas sail 98” som är en segel tävling för stora skepp, eller Tall ships, detta innebar att Glen Cove harbor, som förövrigt inte är någon stor hamn, besöktes av flera stycken skepp från olika länder, bl.a en replika av Kalmar nyckel, ett Danskt skepp med enbart kvinnlig besättning och det mest imponerande av dem alla, ett Argentinskt skepp som heter Libertad, det är ett 338 foot långt segelskepp, ”the largest ship in the Western Hemisphere” enligt NY times. Libertad är en fullriggare och ett av de mest imponerande skepp jag sett. När hon seglade in i hamnen i Glen Cove stod hela besättningen, iklädda vita uniformer, på de stänger som korsar själva masterna, märsstång och bramstång, om jag har förstått saken rätt, Libertad består av tre master och sammanlagt kanske nio stänger, på dem stod hela besättningen, helt fantastiskt! Man fick gå ombord både på Libertad och Kalmar nyckel. För mig som älskar båtar var detta en riktig upplevelse.

Så småningom lämnade alla skepp Glen Cove för att bege sig till NY harbor, de låg alla straxt utanför Frihetsgudinnan och innan de fortsatte därifrån avslutades helgen med, kan ni gissa? Ett enormt fyrverkeri, naturligtvis! Vilket vi njöt av från 38 våningen.

I dag har båtar en nästan negativ inverkan på mig, jag blir så fruktansvärt avundsjuk på alla med båtar så jag kan knappt njuta av att se vackra båtar längre, jag saknar båtlivet otroligt mycket, jag och Thomas har pratat om att skaffa en motorbåt, men p.g.a min sjukdom har jag blivit mindre rörlig, jag vet inte om jag kan vistas i en båt på det sättet som behövs, man behöver vara relativt smidig för att dels kunna ta sig i och ur båten men även lätt kunna röra sig i båten. Segelbåt är uteslutet, segling kräver rörlighet, men kanske jag behöver en utmaning, motorbåt kanske är en möjlighet, jag har ju lovat mig själv att inte låta sjukdomen diktera mitt liv, det vore ju helt underbart...

   

 

Libertad                                          
            Kalmar Nyckel

 

Av susan - 4 juli 2016 16:09










I dag är det 4 Juli och då kan jag ju inte låta bli att tänka på och minnas den ”dagen” när jag bodde i USA, det är en viktig dag i USA, Empire State building lyses upp i rött vitt och blått alla har ledigt från jobbet och firar gärna dagen i någon park eller på någon av Long Islands många och lång stränder, gärna med picknickkorg och grillning. Jag hade Empiran utanför mitt sovrumsfönster på 38 våningen så jag kunde följa hur de ändrade belysningen efter vilken storhelg det kunde tänkas vara, jag kände mig oerhört privilegierad, samma sak gällde för alla fyrverkerier, jag bodde på första parkett.

Jag minns framförallt en” 4th of July”, och det var när Isadora var nyfödd, hennes första 4th of July. Familjen, Isadoras farbröder, fastrar och kusiner, samlades ofta hos Isas farfar och farmor i Glen Cove, North Shore Long Island, det låg precis vid havet och en park/strand som heter Morgan Park, där arrangerades ett stort 4th of July firande med musikkår, uppträdanden, hantverksmarknad, vackra båtar och avslutades med ett jätte fyrverkeri. Isadora var 9 veckor gammal och som nybliven mamma var jag konstant döds trött och ovan att ha Isadora med på liknande tillställningar, jag var orolig att det skulle vara för mycket stohej för Isa och att ljudet från fyrverkerierna skulle vara farligt för henne, jag var i stort sätt orolig för nästan allt, till stor del p.g.a sömnbrist. Dagen till ära skulle Isa ha på sig en helt ljuvlig vit velour overall med kapuschong, jag hade sparat den just till detta tillfälle, hon hade haft på sig den i ca 10 min när hon spydde ned hela overallen, fläcken gick aldrig bort. När fyrverkeriet startade somnade hon på en filt under ett träd och sov igenom hela föreställningen, ofattbart, hon sov för övrigt nästan aldrig, hon var ett vakenbarn, det räckte med att man drog en borste genom håret så vaknade hon, kanske att det hade varit bättre om vi inte tassat på tå runt henne så mycket, vi skulle ha varit lite livligare och inte så försiktiga. Jag har en bonusdotter, Wiktoria, för att hon skulle somna var hennes pappa tvungen att dra vagnen med lilla Wiktoria i över en tröskel fram och tillbaka. Barn är verkligen mycket speciella små varelser.

 

Av susan - 2 juli 2016 11:28

Det jag saknar mest i matväg är en god ost, jag har alltid tyckt om ost, alla typer utom Grevé, min favorit är Svarta Sara, en mildare variant till Havarti, Västerbotten är också så gott, för att inte förglömma en mellanlagrad Herrgård på frukostmackan, yummmm. Jaa, som ni hör, jag saknar ost, har inte hittat någon riktigt god vegan ost, jag har hittat en ”cheddar” på Maxi i Örebro som är ok, men bara ok, däremot, kanske har skrivit om detta förut, har jag hittat en ”parmesan” som är riktigt bra som alternativ till ”the real stuff”, den säljs hel så man får färsk riva, jag har gjort en pesto med den som blev kanon. På frukostmackan har jag en ”philladelfia” som faktiskt är helt ok, den är precis så där fräsch i smaken som den äkta, den har jag lite marmelad på, för övrigt äter jag soygurt, just nu med jordgubbssmak, den finns med vanilj, blåbär och naturell, den är jätte god. Så här års äter jag jordgubbar varje morgon och branflakes, jag grundar med ett glas citronvatten.

I går gjorde jag en svampsås med havregrädde, för första gången blev det en klar eftersmak av havre, det var inte så gott, har inte upplevt det förut, när jag gjort färdigt såsen lät jag den stå kvar på den avstängda plattan men den fortsatte att koka hårt vilket jag inte märkte förens det började koka över, kanske att det på något sätt tog fram havre smaken, vet ej, men jag ska kolla om det finns matlagningsgrädde gjort på soya, den lär vara mera neutral i smaken kanske. Jag har absolut inget emot havresmak, men tillsammans med svamp funkar det inte, för övrigt har jag gjort svampsås förut med havregrädde utan att det smakade havre. Jag lagade köttfärsbiffar med lök och skysås till resten av familjen, det blev med beröm godkänt, både mamma och Thomas älskar svensk husmanskost, det gör jag också men jag tycker även om andra länders husmanskost. I dag blir det lax, det blir bra för då kan vi äta samma alla tre förutom såsen, det blir hollandäs till somliga och aioli till mig, jag ska göra ärtpuré också, till det använder jag matifraiche, eller vad den nu heter, vegan fraiche, gottgott.

 

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards