Alla inlägg den 12 september 2015

Av susan - 12 september 2015 11:34

Jag vill först och främst klargöra bilden på alla valpar jag la ut i går, det är självklart Ebbas kull, 6 st sötnosar, men jag skäms, för jag kan inte till 100% säga vem som är Ebba, jag hoppas på en kommentar från Ebbas urmatte hon vet:)

Jag stickade min första jumper när jag gick i 7an, den var kortärmad och grå i ett garn som hette Fuga, ett fruktansvärt acrylgarn, men billigt, sedan har det bara runnit på, jag önskar att jag hade en bild på varje arbete jag stickat eller virkat, vad kul det hade varit. Jag har ett otroligt tålamod när det gäller hantverk, jag repar upp och stickar om så många gånger det behövs för att jag ska bli nöjd, när jag tröttnat på ett plagg repar jag upp och stickar ett nytt. Jag har flera arbeten på gång samtidigt, anledningen till det är att min högerarm inte är så pigg nu för tiden pga MS, jag måste byta tekniker så det blir en varierad belastning på armen och handen. Jag har just nu en passionerad relation till yllebroderi, jag har tillverkat två "brudkuddar" till vänner i USA som ska och har inngått i det äkta ståndet, mycket fria tolkningar av traditionella svenska brudkuddar, jag har fått mycket inspiration från en bok som heter "Brodera på ylle" och "The decorative arts of Sweden" Det är såååå roligt, jag var på Sätergläntan tidigare i sommras och investerade i lite material jag har dessutom hittat ett jätte kul ställe på nätet som heter Korps, massor av bra tyger och garn m.m

Jag har haft turen att kunna leva på mitt hantverk under några år, på 80-talet när jag bodde i USA köpte jag mig en stickmaskin, jag hade stora idéer, kappor, klänningar och jackor, jag använde min stickmaskin som en bildvävstol och skapade vad jag tyckte, storverk:), en vän till mig agerade modell och en annan vän som var fotograf tog några bra bilder av mina plagg och sedan skickade jag in en ansökan till något som heter ACC Craftfairs och blev döm om min förvånig antagen. ACC Craftfairs är en konsthantverksmässa av hög kvalitet, varje tillfälle pågår en vecka och består av 3 dagars wholesale och 2 dagars retail, dels säljer man det man har med sig och dels tar man beställningar från butiker och gallerier, USAs svar på formex mässan kan man nog säga, det gick bra, fick mycket sålt och fick många beställningar. ACC Craftfairs återkommer med jämna mellanrum över hela USA, jag var med på några stycken i Springfield Mass. och i Baltimore. Mitt självförtroende var nere på noll innför min första mässa, återkommer om anledning i morgon, så feedbacken jag fick på dessa mässor sög jag åt mig som en svamp, det var fantastiskt att någon annan också tyckte att mina arbeten var märkvärdiga och vackra. Dessutom mötte jag massor med andra konsthantverkare och framförallt lärde jag mig hur mycket som helst. Jag lägger ut ett par bilder på mina arbeten, kom nu i håg att dessa är tillverkade på 80-talet:) tyvär är mina proffs bilder borta, har försvunnit i en av mina många flyttar, tror jag. I morgon kommer jag att skriva om samma tidsperiod men från en annan vinkel. Hoppas ni orkar läsa. Jag märker att mitt bloggande har samma positiva inverkan på mig som min första mässa:)

Var inte blyga att kommentera, jag skulle tycka det var jätte kul.

       

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards