Alla inlägg den 7 september 2015

Av susan - 7 september 2015 19:10

Jag fick min MS diagnos i våras, jag är 58 år och det är ganska ovanligt att få MS i min ålder men med facit i hand så förstår jag nu att jag haft det väldigt länge, jag hade troligtvis mitt första MS symptom redan för ca 15 år sedan, jag är lyckligt lottad, sjukdomsförloppet har gått sakta. 

 I mitt fall så betyder det just nu att jag är sjukskriven, det är väl inte igentligen för MS i sig som jag är sjukskriven utan för att en MS diagnos följs av ett släptåg bi effekter eller symptom som gör vardagen besvärlig. MS är  inflamationer i ryggmärg eller/och hjärna, i mitt fall sitter det ca 20 st små vita fläckar i hjärnan, har själv sett dom, läskigt, det är ärr eller pågående aktiva inflammationer. Ärren och de pågående inflammationerna förstör bla kontakten mellan tanke och handling, jag tänker; nu ska jag lyfta på foten, min fot fattar inte utan fortsätter envist att släpa i marken vilket gör att jag snubblar på allt som sticker upp, detta är bara en av alla effekter MS har på min kropp.

Eftersom jag har ett ben som inte lyder kan jag inte, orkar inte, klarar inte jag att gå längre en ca 500 m, jag går aldrig utan käpp, på gott och ont, nu längre, har ramlat och verkligen gjort mig illa tillräckligt med gånger för att chansa promenad utan käpp. Hur som helst....jag har något som kallas för spasticitet också, det innebär att jag får kramper framförallt om nätterna, när jag vaknar känns min kropp som om den har sprungit ett maraton lopp och muskel värken, stelheten, håller i sig mer eller mindre hela dagen. Vattengymnastik hjälper förutom att jag då blir så fruktansvärt trött av värmen i bassängen men sammtidigt är det värt en stunds trötthet för i bassängen känner jag mig oövervinlig, lätt som en fjäder och inte ont. Trötthet är något man får stå ut med, tidvis bedövande trötthet, man får lära sig att hushålla med krafterna på ett sätt som tar tid att vänja sig vid, jag vill så mycket mer än jag orkar.


 Det är svårt att känna motivation att göra saker när man är sjukskriven länge, jag vet att jag inte är ensam om det, jag skulle tro att de flesta som är långtidssjukskrivna kämpar med detta, speciellt kanske när man inte riktigt vet om man kommer tillbaka till arbetslivet igen, jag tror inte att jag kommer att kunna arbeta igen trotts Mabthera behandling blir jag inte bättre, men jag blir inte sämre lika fort. Mabthera är ett läkemedel som bromsar upp MS förloppet, det ges en gång var 6.e månad i droppform i 3 års tid, sedan en gång varje år, lite beroende på hur sjukdommen ser ut, om man vill läsa mer om Mabthera, googla, finns en hel del.

Jag tänker absolut inte bara skriva om MS i min blogg, mitt liv består som väl är av såååå mycket mer men i dag fick det bli lite MS tjat i morgon blir det något annat, för i morgon är en ny dag:)


Av susan - 7 september 2015 13:20

Mitt första inlägg kommer inte att handla om så mycket, vill mest se att det fungerar och hur det ser ut, har haft svårigheter med designen på bloggen, men man lär så länge man lever, får se hur det ser ut nu. Slut för i dag, återkommer i morgon.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards