Alla inlägg den 21 september 2015

Av susan - 21 september 2015 11:17

Jag tror att den enda vägen till Gud är via Jesus, jag riktigt hör hur många av er skruvar på sig, men jag tror också att det finns lika många vägar till Jesus som det finns människor. Min väg dit, eller hit rättare sagt, har varit väldigt kurvig, att jag så småningom har en bekännande kristen tro, som jag inte tänker hålla privat eller hemlig, är ett personligt val, jag väljer att tro, jag har inte blivit vetenskapligt överbevisad att allt är sant som står i bibeln, jag väljer att tro på bibeln som i mina ögon är Guds ord och med det säger jag heller inte att jag inte har problem med vissa delar av bibeln, jag kan bli hemskt arg och uppriven när jag försöker att ta till mig och förstå bibeln, framförallt kanske därför att jag dessutom röstar på vänstern, det skapar en och annan konflikt ska ni veta.

Jag tänker inte använda den här bloggen för att argumentera för den kristna tron, jag vill bara berätta om hur jag förhåller mig till tro och kanske varför jag kommit fram till där jag är i dag. Jag tänker heller inte trötta ut er med en massa bibelcitat.

När jag var ca 27 år träffade jag en kvinna som faktiskt, när jag tänker efter, har präglat mig en hel del, det var hon som fick in mig på den makrobiotiska vägen och det var hon som fortfarande ammade sin son vid två års ålder som ni kanske kommer ihåg från tidigare bloggar. Vi var arbetskamrater, en dag hade hon med sig ett litet blad eller en pamflett kanske det heter, på den fanns det en symbol som såg ut så här;     med den skillnaden att på den var alla världsreligioner symboliskt representerade i varje blomblad, jag blev oerhört attraherad av den symbolen, det kändes som om jag äntligen hittat något riktigt och jag ville genast veta mera, Barbara berättade att symbolen representerade en avatar som hette Satya Sai Baba, hans organisation finns i Indien och har någonstans mellan 6-100 miljoner anhängare över hela världen https://en.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Babav för den som är nyfiken, jag tog reda på så mycket jag kunde om honom och började gå på s.k Måndagsmöten. När jag flyttade tillbaka till Sverige träffade jag andra Sai Baba anhängare t.o.m i Örebro och åkte på läger osv. Jag var mer eller mindre aktiv anhängare i ca 10 år. Någon gång i början av 2000-talet blev Sai Baba anklagad för bl.a pedofilism, det står mer att läsa om det på wikipedia t.ex Många blev ordentligt omskakade, så även jag, detta var en person många hade mer eller mindre gett upp sitt liv för och litade på, men visst har vi hört det förut? Det är lätt hänt när en människa inbillar sig att han kan axla rollen som Gud. Jag lämnade Sai Baba rörelsen såsmåning om, inte direkt, jag ville först inte tro att anklagelserna var sanna, jag hävdade länge att det bara var ont förtal, men tyvärr låg det nog en hel del i dessa anklagelser.

Om ni vill får ni höra mer i morgon.

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards