Alla inlägg den 19 september 2015

Av susan - 19 september 2015 11:35

 


När jag var barn var jag ”naturligt” kristen, kanske precis som de flesta barn var av min generation, med det menar jag att man fick lära sig psalmverser i skolan, att man i början av skoldagen bad fader vår eller Gud som haver och sjöng en psalm. Jag gick på Söndagsskola också, kommer fortfarande ihåg bilderna från nya testamentet som man fick färglägga och sätta in i en grön lite pärm.

 Min farfar och farmor var ”hög kyrkliga” farfar sjöng i manskören och var kyrkvärd medan farmor anordnade kyrkkaffe och basade över kyrkliga syföreningen. Dom hade en familjebibel med bilder av Doré, jag tyckte den var vansinnigt spännande och märkvärdig, bläddrade gärna i den med farmor. På jularna fick man alltid gå på Julotta, då farfar sjöng i kören och fungerade som kyrkvärd, jag kommer fortfarande ihåg hur sömnig jag var. Farmor behövde inte följa med, hon behövde vara hemma och styra med frukosten, kanske hon bara skyllde på detJ Mormor och morfar var Socialdemokrater, morfar var ateist och tyckte att mormor skulle vara det också men det var faktiskt hon som lärde mig be” Gud som haver”, i deras hem fanns inga biblar bara böcker av arbetarförfattare och tidningen VI, mormor smygköpte Svensk Damtidning ibland. Hemma hos mamma och pappa pratades det aldrig tro, det fick jag ta med farmor, men trots detta så har jag bett kvälsbön så långt tillbaka jag kan minnas.

När jag var 14 år åkte jag på konfirmations läger till Stjärnholm, skulle ha varit kvar där i 5 veckor men efter en vecka ville jag åka hem, jag längtade efter mamma!!!!! Efter mycket tjat och många telefonsamtal till halva släkten lät de mig få komma hem så min konfirmationsklänning blev aldrig använd för efter det hade jag också en ateist period, till min morfars stora glädje och stolthet. Jag hade några år av tonårsliv där Gud inte hade så stor plats, det var först när jag, någon gång på 70-talet fick tag i en bok av Carlos Castaneda som existentiella tankar kom tillbaka, jag sträckläste varenda bok han hade skrivit. Ni som läst hans böcker vet vad de handlar om, ni andra får ta reda på det själva  .

Därmed fick min andliga karriär en raketstart, den gick visserligen från det ena diket till det andra, rena rama vansinneskörningen.

Om ni är intresserade av att läsa om den får ni titta in på min blogg i morgon igen, ha en härlig Lördag alla därute!

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards