Alla inlägg den 9 september 2015

Av susan - 9 september 2015 11:42

Jag var lite otydlig på slutet av vad jag skrev i går; macrobiotisk kost innebär att man äter det som växer och odlas i ens närområde och man utesluter alla mejeri produkter, därav min dotters lactosintollerans.

Om man tänker sig en rak linje med ett streck i mitten av linjen, så ska man hålla sig så nära mittstrecket som möjligt, om man vidare tänker sig att längst ut till vänster på strecket finns rött kött och längst ut till höger,socker, kemikalier och tillsatser, mittstrecket kommer då att symbolisera det nyttigaste du kan äta och det är råris, råris och bönor är alltså stapelvaran i ett macrobiotiskt sätt att tänka. Jag lägger ut ett par länkar om ni vill läsa mer; https://sv.wikipedia.org/wiki/Makrobiotik, http://www.alternativmedicin.se/Behandlingsformer/Makrobiotik.html

Det var relativt enkelt att leva ett sådant liv i NY, råvaror var lätta att få tag i och relativt billiga, jag åt på jobbet de dagar jag arbetade. Det låg ett snabbköp för bara hälsokost inte långt ifrån där jag bodde, de sålde bla torkade örter i lösvikt som jag gjorde mina egena örtmediciner av, och självklart fanns ekologiska grönsaker och frukt, jag tillverkade min egen soyamjölk och tofu, tofu gjorde jag inte så många gånger, den var svår att få bra.

När jag så småningom kom tillbaka till Sverige efter ca 10 år i NY, tappade jag det tänket sakta men säkert, mammas köttbullar, stuvade makaroner och pappas underbara viltstekar tog över, dessutom var råvaror inte så lätta att få tag i här, det är skillnad i dag, nu finns ju hur mycket som helst. De sista åren har jag valsat lite fram och tillbaka mellan att vara strikt vegetarian och att äta en del kött, nuförtiden äter jag, förutom mycket vegetarisk kost, kyckling och fisk men även en del köttfärs, jag älskar köttfärs:)!! Nu ska jag försöka hitta en trevlig bild att lägga, har hört att det är viktigt när man bloggar:) vi hörs i morgon!

Det ska bli spännande att se var den bilden tog vägen, det ska vara en citron från Rom:)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards