Alla inlägg den 24 september 2015

Av susan - 24 september 2015 11:09

 
 
I dag tänker jag dela en text som jag hittade på Facebook, den är skriven av Marcus Forsberg och jag tycker den tyvärr sammanfattar mycket av de tankar och uppfattningar som graserar hos oss svenskar, inkluderat mig själv ibland, jag kan villigt erkänna att jag blir fruktansvärt arg och frustrerad över sveriges invandrarpolitik och jag har även då och då blivit irriterad över vissa invandrar grupper, men märk väl, att det alltid är invandrare som grupp jag blir irriterad på, nästan aldrig i mötet med individen, i mötet med individen är det svårt att generalisera, jag anser att det många gånger är dessa generaliseringar som vi så gärna vill göra som är farliga, att generalisera sker nästan automatiskt, det är hjärnans sätt att skapa ordning, det hjälper oss att förstå våran omgivning. Vi behöver stanna upp och tänka till innan vi generaliserar.
 
"Är du flykting och har pengar på banken är du ingen riktig flykting, för så nödställd kan du ju inte vara om du kan köpa en bil och ha en fin mobiltelefon i värdlandet. Men flyr du från fattigdom är du inte heller någon riktig flykting, utan bara en ekonomisk migrant som ska utnyttja systemet. Är du en familjefar som flytt ensam är du feg och har i princip sparkat kvinnor och barn av båten. Men fl...yr du med din familj får du skylla dig själv om de drunknar i Medelhavet, så oansvariga som ni är. Är du nöjd med dina omständigheter i värdlandet är du en lat bidragstagare utan ambitioner och är du missnöjd är du otacksam och kan packa väskan. Får du ett jobb så tar du det av en svensk, får du inte ett jobb så tar du pengar av svensken, snyltare är du oavsett. Om du vill göra något ska du veta din plats, om du inte vill göra något är du ovillig att integreras. Om du inte förstår alla nya sociala koder kommer du aldrig att anpassas till det svenska samhället, om du försöker förstå är du inställsam och döljer dina verkliga motiv. Har du starka värderingar är du en potentiell jihadist, har du inte starka värderingar är du en potentiell brottsling. Ja, ska du passa in som flykting i Sverige är det nog bäst att du är född här."
 
Stulet från Marcus Forsberg
 
 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards