Direktlänk till inlägg 9 september 2015

Mera maaaaat!

Av susan - 9 september 2015 11:42

Jag var lite otydlig på slutet av vad jag skrev i går; macrobiotisk kost innebär att man äter det som växer och odlas i ens närområde och man utesluter alla mejeri produkter, därav min dotters lactosintollerans.

Om man tänker sig en rak linje med ett streck i mitten av linjen, så ska man hålla sig så nära mittstrecket som möjligt, om man vidare tänker sig att längst ut till vänster på strecket finns rött kött och längst ut till höger,socker, kemikalier och tillsatser, mittstrecket kommer då att symbolisera det nyttigaste du kan äta och det är råris, råris och bönor är alltså stapelvaran i ett macrobiotiskt sätt att tänka. Jag lägger ut ett par länkar om ni vill läsa mer; https://sv.wikipedia.org/wiki/Makrobiotik, http://www.alternativmedicin.se/Behandlingsformer/Makrobiotik.html

Det var relativt enkelt att leva ett sådant liv i NY, råvaror var lätta att få tag i och relativt billiga, jag åt på jobbet de dagar jag arbetade. Det låg ett snabbköp för bara hälsokost inte långt ifrån där jag bodde, de sålde bla torkade örter i lösvikt som jag gjorde mina egena örtmediciner av, och självklart fanns ekologiska grönsaker och frukt, jag tillverkade min egen soyamjölk och tofu, tofu gjorde jag inte så många gånger, den var svår att få bra.

När jag så småningom kom tillbaka till Sverige efter ca 10 år i NY, tappade jag det tänket sakta men säkert, mammas köttbullar, stuvade makaroner och pappas underbara viltstekar tog över, dessutom var råvaror inte så lätta att få tag i här, det är skillnad i dag, nu finns ju hur mycket som helst. De sista åren har jag valsat lite fram och tillbaka mellan att vara strikt vegetarian och att äta en del kött, nuförtiden äter jag, förutom mycket vegetarisk kost, kyckling och fisk men även en del köttfärs, jag älskar köttfärs:)!! Nu ska jag försöka hitta en trevlig bild att lägga, har hört att det är viktigt när man bloggar:) vi hörs i morgon!

Det ska bli spännande att se var den bilden tog vägen, det ska vara en citron från Rom:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards