Direktlänk till inlägg 23 september 2015

Incident på ett flygplan

Av susan - 23 september 2015 12:23

Isadora och jag skulle åka tillbaka till NY efter ett ganska långt besök i Sverige, Isa var liten, ca 1 ½ år, som vanligt blev vi skjutsade av min fina mamma till Arlanda. Det hör till saken att jag avskyr att flyga och dessutom ville jag inte tillbaka till NY, jag ville flytta hem till Sverige, men jag hade många lösa trådar som jag var tvungen att ordna med först, bl.a mitt företag, beställningar som inte var levererade och mitt privatliv var i en enda miserabel röra.

Vi skulle flyga direkt med Pan Am till NY, vi gick ombord och Isadora och jag fick väldigt bra platser, längst fram i planet, gott om utrymme med andra ord. Bredvid oss satt två unga tjejer, kanske i 18 års åldern, jag började prata med dem och det visade sig att de skulle till Argentina, dom var på sin första missionsresa, jag minns inte vilken kyrka de tillhörde men någon typ av frikyrka var det i alla fall.

Planet lyfte och efter ca 20 min, samtidigt som flygvärdinnorna delade ut hörlurar, jag har en väldigt klar minnesbild av en flygvärdinna som stod precis vid våra platser med hörlurar i den ena handen och sedlar i den andra, hör jag en explosion, så pass kraftig att planet skakar till och börjar förlora höjd, tiden som följde var tumult artad, människor skriker och gråter, flygvärdinnan som står vid våran plats kastar både sedlar och hörlurar rakt upp i luften och bara rusar därifrån, Isadora sitter i mitt knä, hon tvärslocknar mitt i detta kaos. Jag får en iskall känsla av att det här är nog slutet men samtidigt känner jag mig kolugn och glasklar, min första tanke är att jag ställer mig väldigt frågande till flygvärdinnans reaktion, jag tänker; ingår det inte träning för sådana här situationer i deras utbildning? Det hon gjorde hade kunnat skrämma vettet ur vem som helst.

Jag vet inte hur lång tid det tar innan kaptenen berättar i högtalaren att en motor har gått sönder, han uttryckte sig så här; Im very sorry but we just lost an engine, varav de flesta i planet häver sig mot fönstret för att se var motorn tagit vägen, sedan informerar han oss om att vi måste nödlanda och för att detta ska bli möjligt måste vi först släppa ut det mesta av bensinen i Östersjön. Ingen blir särskilt lugnad, de flesta tänker nog att om ena motorn pajat kan den andra också göra det.

Under den här perioden i mitt liv hade jag Sai Baba som min trygghet och jag bar alltid en amulett runt halsen med Sai Baba på ena sidan och Jesus på den andra, jag hade dessutom lärt mig böner och mantran på hindu som användes i Sai Baba sammanhang. Ett av dem var Om Sai Ram.

Mina nyvunna vänner bredvid var väldigt rädda och oroliga, jag var också rädd men inte panikslagen, jag har en förmåga att bli glasklar när det är skarpt läge, kanske jag skulle ha blivit akut sjuksköterska, hur som helst, jag ber mina vänner att fatta varandras händer och sedan fatta min också och repetera efter mig; Om Sai Ram, Om Sai Ram, samtidigt som jag gnuggar min amulett mellan tummen och pekfingret, tills vi landar.

Så där sitter vi och repeterar unisont, Om Sai Ram…, två tjejer från frikyrkan och jag som tror att jag sitter inne med den stora sanningen.

Ner kom vi i alla fall, lugnt och sansat. När jag gick av planet så vände jag ansiktet mot himmelen och tänkte; ok, jag hör dig, jag blir kvar i Sverige och försöker reda ut saker och ting härifrån. Jag satte mig inte i ett flygplan på många månader efter det men jag har faktiskt inte blivit mera rädd för att flyga, kanske tvärtom faktiskt.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susan - 24 januari 2017 10:56

Mat hållningen har blivit ytterligare komplicerad här hemma eftersom min make bestämt sig för att köra LCHF ett tag, framförallt för att gå ned lite i vikt men också för att få ned sitt blodtryck som visade sig vara farligt högt. LCHF är ju nästan mo...

Av susan - 23 januari 2017 11:31

Jaha då var den dagen över, nu är jag officiellt 60+, den stora dagen flöt fram lugnt och skönt, förutom att jag på eftermiddagen, precis innan kaffe och tårta, började må illa, så maten, det goda vinet och mera tårta blev väldigt sparsamt för min de...

Av susan - 22 januari 2017 13:15


Sixtysomething ”Thirtysomething” var en TV serie, sent 80-tal, tidigt 90-tal om ett gäng individer i trettioårsåldern som skaffade barn, köpte hus, gick igenom kriser, vänstrade, blev kära, kort sagt man fick följa två par och ett antal...

Av susan - 16 augusti 2016 13:44

I dag reser Isadora hem till Malmö på riktigt, men det känns än så länge faktiskt helt ok och gårdagens middag för henne och väninnan Linn gick också förvånansvärt bra, trots att jag lagade helstekt regnbågslax med en vegan sås och en varm gräslöksså...

Av susan - 13 augusti 2016 07:00


Jag tror inte att jag kan räkna med att bli helt fri från panikångest och depressioner men jag jobbar konstant på att hitta vägar att hantera dessa och slippa läkemedel, jag tror att man kommer längre med det än att döva med mediciner, om man orkar o...

Presentation


I dag är en ny dag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tankar om tro

Mina tankar och funderingar kring tro m.m

Mat

Massor av tankar kring mat, dryck och hälsa.

MS

Eftersom jag har MS......

Hantverk

Lika viktigt som luften jag andas

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards